بیست سالگی در ویژه
در اردیبهشت ماه هر سال شهر کوچک شومون میزبان طراحان گرافیک و دانشجویانی است که علاقه مند به شرکت در این واقعه مهم طراحی گرافیک در فرانسه هستند. شومون به دو دلیل در کشور فرانسه به شهرت رسیده است. اول به خاطر اینکه منطقه ای است که شکارچیان از نقاط مختلف اروپا برای شکار به آنجا می آیند و دوم به دلیل اینکه برگزاری فستیوال بین المللی طراحی گرافیک و پوستر. تمام فروشگاههای شهر از سوپر مارکت ها، آرایشگاه ها، قصابی ها و نانوائی ها، پوستر فستیوال را در پشت شیشه خود می چسبانند و در سطح شهر، پوستر فستیوال درون استندهای مخصوص نصب می شود، همه جای شهر دانشجویان و از طراحان گرافیک حضور دارند و از نمایشگاه های جانبی فستیوال در کلیسا ها، سالن هتل بزرگ شهر و گاراژ و ... دیدن میکنند. شهر به خاطر فستیوال طراحی گرافیک در این یک هفته بسیار زنده و شاداب است. فستیوال شومون در دو بخش حرفه ای و دانشجویی برگزار میشود که هر دو تقریبا اهمیتی یکسان دارند. امسال بیستمین دوره برگزاری این فستیوال است و به همین دلیل موضوع امسال برای مسابقه دانشجویی به بیست سالگی اختصاص دارد.

هر ساله یک مسابقه دانشجویی با عنوان دانشجویان همه به سوی شومون برگزار میشود. این مسابقه دو بخش دارد یکی بصورت مسابقه اصلی دانشجویی و دیگری مسابقه کارگاه سه روزه ای با موضوعاتی متنوع است. موضوع هر دو مسابقه دانشجویی امسال همان بیست سالگی است. بیست سالگی برای هر کس مهم ترین سال زندگی است. گذار از کودکی و نوجوانی به بزرگسالی، گذار از وابستگی های احساساتی و مادی و نگاه به آینده برای رسیدن به استقلال وجودی. به همین دلیل فستیوال از دانشجویان می خواهد تا تجربه خود را در بیست سالگی به صورت طراحی یک پوستر تصویر کنند.

سوالی است ساده اما پیچیده، بیست ساله بودن امروز، دیروز و فردا چه شکلی است؟ شرکت کنندگان در این مسابقه باید دانشجویان رشته طراحی گرافیک از مدرسه های هنر، دانشگاه ها، مدارس فنی و حرفه ای خصوصی و دولتی باشند که در سال جاری ثبت نام کرده اند. ایده برگزاری کارگاه فشرده برای بخش دانشجویی این دوره فستیوال توسط امراله فرهادی (موسس مدرسه ویژه) با پیر برنار در زمان حضور او در جریان برگزاری نمایشگاه ورک شاپ در تهران در میان گذاشته شد. پیر برنار به همراه ونسان پروته، الکس ژوردن و اتین برنار کمیته برگزاری و هنری این فستیوال را به عهده دارند.

به همین منظور مدرسه تخصصی ویژه در تهران اقدام به برگزاری کارگاهی در ارتباط با این موضوع کرد. این کارگاه در 10 جلسه سه ساعته با هدایت مجید عباسی برگزار شد. 28 دانشجو در این دوره شرکت کردند و تجربه های خود را به صورت طراحی یک پوستر به نمایش گذاشتند. تاکید گارگاه فوق بر ارائه مفاهیمی است که بتواند به موضوع نمایشگاه نزدیک تر شود، هر چند که تکنیک هر دانشجو در ارائه فرم از اهمیت خاصی برخوردار است. دانشجو موظف به توسعه هر ایده ای بود که برای اجرای پوستر از جانب معلم تایید میشد، توانایی های فردی هر دانشجو از لحاظ تکنیک، اجرا و فرم و ایده اهمیت خاصی داشت، به طوری که نتیجه کارها خود دلیلی هستند برای مدعا.

در نهایت سه کار توسط گروه داوری متشکل از ابراهیم حقیقی، مصطفی اسدالهی، علیرضا مصطفی زاده، فرهاد فزونی و آریا کسایی انتخاب شدند که با حمایت مدرسه ویژه و حامیان دیگر به فستیوال اردیبهشت 88 اعزام میشوند. علاوه بر این 3 نفر 7 نفر دیگر نیز به عنوان برگزیدگان بعدی در کارگاههای بیستمین دوره فستیوال که توسط طراحان بین المللی هدایت میشوند شرکت خواهند کرد. هدف از این برگزاری این کلاس انتخاب و یا رد کارهای ارائه شده نبوده بلکه بر کار و فرایند طراحی دانشجویان تاکید داشته است. مدرسه ویژه خوشحال است که یک دوره بسیار موفق را با حضور این دانشجویان برگزار کرده و نتایج این دوره را به طور کامل برای فستیوال ارسال میکند تا پس از انتخاب توسط هیئت ارزشیابی فستیوال در بیستمین دوره آن در سال جاری به نمایش در آید. برای اطلاعا&#