گزارشی از نمایشگاه و ورک شاپ سنیه چاوش اوغلو و امیت ایناتچی در مدرسه ویژه
روزهای 27 تا 29 دی ماه 88 نمایشگاهی از آثار سنیه چاوش اوغلو و امیت ایناتچی (رئیس دانشکده هنرهای تجسمی و ارتباطات بصری -عضو هیئت علمی دانشگاه مدیترانه شرقی-EMU ) در گالری مدرسه ویژه برگزار شد. این نمایشگاه در دو بخش گرافیک با 12 اثر از سنیه چاوش اوغلو و در بخش نقاشی با 10 اثر از امیت ایناتچی به نمایش در آمد. همچنین همزمان با برپایی نمایشگاه، کارگاه آموزشی با موضوع Ex-Libris (برچسب مالکیت)با حضور هنرجویان ویژه برگزار شد. در این کارگاه که در روزهای یکشنبه و دوشنبه برگزار گردید در روز اول هنرجویان با موضوع Ex-Libris و اصول طراحی آن آشنا شدند و سپس شروع به طراحی نمودند و با راهنمایی اساتید توانستند آثار خود را به صورت اجرایی درآورده و آماده پرینت نمایند. آثار نهایی پس از انتخاب، اجرا و به اساتید تحویل داده شد. گفتنی است آثار هنرجویان ویژه که در این کارگاه شرکت نمودند در مسابقه ای که با همین مضمون در ماه مه 2010 در دانشگاه EMU برگزار می شود شرکت داده خواهد شد.
در ضمن روز سه شنبه 29 دی ماه در مراسم اختتام نمایشگاه نیز اساتید مدرسه ویژه در نشستی صمیمانه با اساتید دانشگاه EMU شرکت کرده و پیرامون ارتباطات فرهنگی آموزشی دو مرکز و بر پایه کارگاه ههای آموزشی متقابل و اعزام هنرجو به بحث و تبادل نظر پرداختند.
اسامی هنرجویان شرکت کننده در کارگاه (Ex-Libris):
نسترن فراهانی، نسیم آقایی، پگاه شرکت، سحر دئیری، سعیده گازران، محسن دهقانی، مسعود مورگان، فرناز شهامی، مینا موهبتی، علی میرحسینی، سحر عشقی، مارال گلریز، غزال پورشعبان، مجتبی مرادی
برچسب مالکیت (EX-libris) یا برچسب کتاب، یک برچسب نوشته یا چاپ شده است که داخل کتاب چسبیده می شود و هدف آن مشخص کردن صاحب کتاب است.
کلمه لاتین(EX-ilibris) به معنای از کتاب های ... و معمولاً نام صاحب کتاب که می تواند فرد یا موسسه باشد می آید .
تاريخچه برچسب مالکیت (EX-libris)
تمام شیوه های گرافیکی که امکان تکثیر چند باره یک تصویر را می دهد قابل استفاده می باشد و توسط هنرمندان در طی اعصار استفاده شده است .
تاریخ نخستین نمونه های برچسب مالکیت به سال 1470 باز می گردد و همزمان با تحولاتی که در صنعت چاپ بر اثر اختراع گوتنبرگ ایجاد شد .
برچسب مالکیت کتاب چگونه ساخته می شود؟
از روش های سنتی مثل برجسته کاری (گراور سازی، لینو و غیره)، چاپ گراوری (حکاکی، قلم زنی، حکاکی با اسید و غیره) و چاپ مسطح مانند سیلک اسکرین یا لیتوگرافی استفاده می شود.
امروزه برای طراحی برچسب مالکیت کتاب، هنرمندان بیشتر از کامپیوتر استفاده می کنند.
زمانی که از کلیشه برای تولید برچسب مالکیت استفاده می شود، تعداد 50 تا 100 نسخه از آن تولید شده و توسط هنرمند امضا و شماره گذاری می شود.
به دلیل آنکه برچسب کتاب باید با اندازه ی کتاب تناسب داشته باشد، به ندرت بزرگتر از 13X13 سانتیمتر چاپ می شود. معمولاً برچسب ها روی کاغذهای سبک تا 200 گرم چاپ می شوند.