آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی ویژه و شرکت دید گرافیک برگزار می کند:

" تصویرهای شنیدنی "

(نمایشگاه گزیده ای از طراحی های گرافیک جلدهای صفحه ها و کاست های موسیقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دهه ی پنجاه)

با آثاری از:
سودابه آگاه، مصطفی اوجی، ابراهیم حقیقی، بهرام خائف، محمدرضا عدنانی، فرشید مثقالی، و هوشنگ محمدیان

گشایش: جمعه ۸ دی ۱۳۹۱، ساعت ۵ بعداز ظهر
(نمایشگاه تا ۱۵ دی برقرار خواهد بود)

نگارخانه ویژه: تهران، خیابان خرمشهر(آپادانا)، خیابان شهید عربعلی (نوبخت)، خیابان سوم، ضلع جنوب غربی میدان سوم، شماره ی ۵
تلفن: ۸۸۷۳۳۶۷۴و۸۸۷۳۳۶۷۵
www.vijecorp.com

در تاریخ فرهنگ معاصر ایران به‌ویژه هنر، دهه‌ی چهل دهه‌ای تعیین کننده و شاخص است.
در این دهه موسیقی، شعر، قصه‌نویسی، نقاشی، تاتر، سینما، عکاسی، گرافیک و زمینه‌های دیگر هنری به طور چشمگیری شکوفا می‌شوند.
اتفاق مهم در این دوران تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۴۴ است.
در سال ۱۳۴۹ مرکز سینمایی، مرکز تاتر و بخش گرافیک کانون به فعالیت‌های نشر کتاب که توسط سیروس طاهباز و محمود مشرف‌آزاد از آغاز انجام می‌شد،
اضافه می‌شود که در آن فیلم‌سازان و نقاش‌های جوان به ساختن فیلم کوتاه و انیمیشن، آموزش و اجرای تاتر و طراحی گرافیک برای آثار منتشر شده برای کودکان پرداختند.
این کانون توانست با مدیریت‌های فرهنگی درخور اشخاصی مانند لیلی امیرارجمند و فیروز شیروانلو، هنرمندانی چون بهرام بیضایی، عباس کیارستمی، نورالدین زرین کلک، احمد رضا احمدی، فرشید مثقالی، ابراهیم حقیقی، اکبر صادقی، ناصر تقوایی، مرتضی ممیز، آراپیک باغداساریان ، مصطفی اوجی و ... را به خود جذب کند.
در همان سال ها بخش طراحی گرافیک با حضور طراحان جوان و مبتکر به سرپرستی فرشید مثقالی شروع به کار کرد و هویتی مستقل یافت.
حاصل کار این بخش علاوه بر طراحی پوستر برای فیلم ها، نمایش‌ها و جشنواره‌های کانون ، طراحی روی جلد صفحه های زیبا و به یادماندنی گرامافونی بود که توسط کانون به سرپرستی احمدرضا احمدی منتشر می‌شد.
این صفحه‌های گرامافون که در ابعاد ۳۳ و ۴۵ دور منتشر می‌شد، شامل شعرخوانی شعرای معاصر، مانند احمد شاملو، هوشنگ ابتهاج، مهدی اخوان ثالث، نادر نادرپور، شهریار و ... خوانش اشعارشعرای کلاسیک ادبیات ایران مانند مولانا، رودکی، حافظ، ابوسعید ابی‌الخیر و ... و به همراه آثار ماندگاری از موسیقیدانان ایرانی و کلاسیک جهان بود.
آشکارا شاهدیم که انتشار این آثار اآز کودکان و نوجوانان آن روز،مردمانی با فرهنگ و هنرشناس برای امروز ساخته است.
نمایشگاه حاضر، مجموعه‌ای از آرشیو خصوصی جلد صفحه‌های گرامافون فیروز شافعی است ، که در ساعت ۵عصرروز جمعه، هشتم دی ماه در نگارخانه ی ویژه برگزار می شود.