یک روز ویژه از نزدیک با «کاری پیپو»
گزارش کارگاه طراحی پوستربا عنوان «کودکی من»
«کاری پیپو» طراح گرافیک نامدار فنلاندی که به دعوت بنیاد ممیز و به مناسبت برگزاری مراسم نهمین سالگشت زنده یاد استاد «مرتضی ممیز»، به تهران آمده بود، روز یکشنبه 9 آذر 1393 کارگاه یک روزه ی طراحی پوستر با عنوان «کودکی من» را با گروه منتخبی از هنرجویان «مدرسه ی ویژه» برگزار کرد.
هدف از برگزاری این کارگاه، آشنایی هنرجویان مدرسه ی ویژه با نگاه ویژه و خاص این طراح فنلاندی از نزدیک بود. هنرجویان با مغتنم شمردن این فرصت استثنائی، با محک زدن توانایی های خود از راهنمایی های این استاد برجسته بهره مند شدند.
این کارگاه در ساعت 9:30 دقیقه ی صبح با صحبت های کاری پیپو آغاز شد. او در ابتدا با مروری بر آثارش از تجربیات با ارزش خود در حوزه ی طراحی گرافیک و چگونگی شکل گیری ایده هایش سخن گفت و به حضور آگاهانه ی سادگی در هنر فنلاند اشاره کرد و افزود؛ هنرمندان فنلاندی همواره سعی کرده اند با الهام گرفتن از طبیعت ارتباط قوی و کاربردی میان فرم و محتوا در عین سادگی برقرار کنند. او سادگی، قدرت وشفافیت را شعار اصلی خود دانسته و تصویرسازی و استفاده از فرم های مینیمال را از ویژگی های بارز آثار خود ساخته است.کاری پیپو معتقد است «پوستری که زیاد حرف می زند، حرفی برای گفتن ندارد.»
او پس از این سخنرانی و نمایش آثار، با توجه به موضوع کارگاه «کودکی من» به بررسی اتودهای اولیه ی هنرجویان پرداخته و پس از انتخاب اولیه،مراحل اجرایی کارها آغاز شد. سپس با بررسی روند تکمیلی آثار هنرجویان به ارائه¬ی پیشنهاداتی برای بهبود روند طراحی و اجرای کارها پرداخت.
حاصل 9 ساعت کار و تعامل پیوسته میان هنرجویان و کاری پیپو پوسترهایی بود که بعد از تایید ایشان در قالب نمایشگاهی در آینده ی نزدیک در «گالری ویژه» به نمایش درخواهد آمد.