اولین نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور
همراه با برگزاری دومین مراسم سالانه اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده سال بسته‌ها برگزار شد


دومین مراسم سالانه اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده سال بسته‌ها، همراه با افتتاح اولین نمایشگاه دوسالانه طراحان بسته بندی کشور، جمعه 17 مهر، در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار و پس از آن در دو گالری بهار و تابستان خانه هنرمندان افتتاح شد.



در ابتدای این مراسم ایمان آل مظفر، دبیر نمایشگاه و موسس وب‌سایت بسته‌ها، ضمن خوشامدگویی به طراحان، تولیدکنندگان و حاضرین، طی سخنانی اظهار داشت: تمام تولیدکنندگان در سراسر دنیا می‌دانند که بسته‌بندی مانند سفیری است که شما به بازار می‌فرستید، مانند کسی که قرار است پیام شما را به گوش خریدار و مصرف کننده برساند. چقدر خوب است که این سفیر لباس خوبی بر تن داشته باشد، آداب معاشرت درستی را بلد باشد. اهمیت بسته‌بندی از سال‌های خیلی دور یعنی سال 1930 در آمریکا و در سال 1935 در اروپا شناخته شد.
وی با اشاره به اینکه موضوع بسته‌بندی در جامعه ما بسیار جوان است، افزود: بسیاری از تولیدکنندگان ما دغدغه طراحی و بسته‌بندی دارند و ما این را حس کردیم. گروهی که در بسته‌ها کاملا دلسوزانه و بر مبنای علایق و دغدغه‌های شخصی‌شان فعال هستند، این موضوع را به واسطه سال‌های سال فعالیت در این حوزه، حس کردند. وب‌سایت بسته‌ها به عنوان ویترین نمایش آثار طراحی و بسته‌بندی کشور در سال 1392 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1393 اولین مراسم اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده برگزار شد که بسیاری از دوستانی که امروز اینجا هستند در آن مراسم نیز حضور داشتند.


آل مظفر در ادامه عنوان کرد: ما برنامه‌های زیادی در بسته‌ها داریم؛ انتشار کتاب سال بسته‌بندی، برگزاری نمایشگاه دوسالانه بسته‌بندی و ...، بسیار خوشحال هستیم که امروز توانسته‌ایم این اهداف را محقق سازیم. اتفاقی که امروز رخ می‌دهد از آن جهت دارای اهمیت است که طراحان کارهای یکدیگر را می‌بینند، با هم آشنا می‌شوند و هر کدام می‌توانند بررسی کنند و ببینند که کجای این جریان ایستاده‌اند. از طرف دیگر تولید‌کنندگان می‌توانند طراحانی که حرفه‌ای و در این صنف فعال هستند را شناسایی کنند و با آنها ارتباط برقرار کنند و آثارشان را به دست طراحان مجرب بسپارند و در نهایت ما طی چند سال آینده به امید خدا می‌توانیم محصولاتی را در بازار ببینیم که کاملا قابل رقابت با کالاهای وارداتی هستند.

دبیر نمایشگاه دوسالانه بسته‌بندی، در ادامه اضافه کرد: همانطور که می‌دانید ما به زودی به یک بازار آزاد راه پیدا خواهیم کرد و تولیدات خارجی با حجم بیشتری وارد ایران خواهند شد؛ ما تولیدکنندگان کجا ایستاده‌ایم؟ محصولات ما چه جایگاهی دارند؟ چه کسی باید بر تن این محصولات لباس تمیز، خوب و شایسته‌ای بپوشاند؟ مسلما اول خود تولیدکنندگان و بعد از آنها طراحان متخصص.
آل مظفر سپس با تشکر از همه دست‌اندرکاران برگزاری این دوسالانه و اساتید همراه، از استاد بهرام کلهرنیا برای ایراد سخنرانی دعوت کرد.



بهرام کلهرنیا که عضو گروه مشاوران این رویداد است، در ابتدای سخنانش با اشاره به صحبت‌های آل مظفر، گفت: در آستانه ورود به یک بازار آزاد، باید توجه داشت که وقتی این اتفاق رخ دهد ما در برابر موقعیت جدیدی قرار خواهیم گرفت و رقبایی را خواهیم داشت که پر قدرت، پخته و پر‌تجربه هستند. کارشان را خوب می‌شناسند و مجهز به اعتمادی شده‌اند که از پیش نزد ایرانی‌ها وجود دارد، ایرانی‌ها همیشه فکر کرده‌اند که یک محصول بیگانه، محصول بهتری است. گویا در سرنوشت بومی، ملی و تاریخی ملت‌های جهان سوم چنین چیزی را نقش کرده‌اند که ارزان‌تر دیده شوند یا آنچنان که شایسته است فاخر بروز نکنند.
او سپس افزود: پس از جنگ جهانی دوم، بسته‌بندی‌ها در جهان به شدت متحول شدند؛ ضرورت استفاده از بسته‌بندی به مثابه یک تلاش تاریخی و فرهنگی پیشینه بسیار اصیلی دارد. بسته‌بندی از منظر بازرگانی بیرون آمده، هر کسی که چیزی را تولید کرده باید با کیفیتی قابل فهم آن را به سفارش‌گیرنده‌ای تحویل دهد؛ کیفیت قابل فهم به لحاظ موجودیت آن پدیده، مانند وزن، خاصیت‌ها و چیزهایی که آن را قابل شناسایی می‌کنند.
وی ادامه داد: توسعه اجتماعی ضرورت افزودن اطلاعات به بسته‌ها را به جامعه القا کرده است. ضرورت ایجاد کدها و عنوان‌هایی که ایجاد اعتماد در بهره‌بر بسته کند، اینها همه به علاوه اینکه توسعه اقتصادی، رقابتی را به وجود آورده که رقبا در برابر هم قرار گرفته اند و کوشیده اند که بهتر دیده شوند. طراحان ناچار شده اند که بکوشند و اثبات‌کننده ارزش باشند اما این روند تغییرات، اینجا متوقف نشده، طراحان کوشیدنده اند اثبات کنند که چه چیزی درون محصول قرار گرفته است و اطلاعاتی دیگری را نیز در اختیار مخاطب قرار دادند.

کلهرنیا با اشاره به اینکه امروز مطالعات و پژوهش‌های میدانی وسیع در سطح جهان اثبات‌کننده این است که فرم، شکل و رنگ به مثابه نیروهای موثر بر مخاطب، کارکردهای پیچیده و عمیقی را دارا هستند، اظهار داشت: طراح امروز مکلف است بر اساس اطلاعات بیندیشد. ما امروز در برابر یک جریان جدید و موج نویی که به پا شده است و آقای آل مظفر به نیکی و خردمندی محرک برپا شدن این موج در جامعه است، باید مراقب باشیم که الگوی اطلاع‌رسانی ما فقط نوشتن متن‌های منطقی و استاندارد نیست. الگوی تصویری ما فقط به کار بردن نقش‌های آشنا و تجربه‌شده برای چشم نیست. ما در ساختارهای گرافیک مضمون‌ها، نشانه‌ها و کدهای دیگری را نیز می‌توانیم استفاده کنیم که حقانیت بسته و معنای آن را اثبات کنند.

بهرام کلهرنیا در پایان گفت: شاید باید در کنار برنامه بسته‌ها، در دراز مدت آقای آل مظفر با دوستان و بزرگواران و اساتیدی که همکار این موضوع هستند، پروژهایی ایجاد و توسعه اندیشه علمی و پژوهشی را در این کار در نظر داشته باشند.

در ادامه ایمان آل مظفر با بیان اینکه بخش پژوهشی که دکتر کلهرنیا اشاره کردند به وب‌سایت اضافه شده است، افزود: امروز وب‌سایت جدید بسته‌ها رونمایی می‌شود و از فردا در دسترس تمام دوستان قرار خواهد داشت. در وب‌سایت جدید امکانات جدیدی پیش‌بینی شده است از جمله تسهیل ارتباط تولیدکنندگان با طراحان، نمایش درست آثار، انتشار اخبار و مقالات و ... و بحث آموزش که به آن توجه ویژه‌ای داریم. ما امسال یکی دیگر از وعده‌هایمان را به واسطه حمایت یکی از مجموعه‌هایی که تا کنون بسیار ما را خوشحال کرده است، توانستیم تا حدودی به سرانجام برسانیم؛ آن هم کتابچه‌ای است که در آن آثار طراحان بسته‌بندی که ما تا امروز شناسایی‌شان کرده‌ایم، منتشر شده است و اطلاعات تماس تمام طراحان در اختیار شما هست و دلیل این کار هم این است که دوست داریم کاری برای کشورمان انجام بدهیم.

در ادامه شهرزاد اسفرجانی، مدرس دانشگاه و مولف، به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: بودن در این جمع هم آرزوی من بوده و هم افتخار من است از این نظر که ما در حوزه کار گرافیک و ارتباطات، یک جای خالی خیلی بزرگی داشتیم به اسم بسته‌بندی؛ زیرا نقطه تلاقی صنعت، هنر و علم بازار و ... بود در نتیجه مانند کودک یتیمی شده بود که کسی به تنهایی کاری برای آن نمی‌کرد و در نتیجه بسته‌بندی در هیچ جایی مورد ارزیابی و تحول قرار نمی‌گرفت. این تلاش گروهی که به برنامه امروز منجر شده است باعث افتخار همه ما است. ما از هیچ، توانستیم یک پلت‌فرم بسازیم که فقط یک سکو است، سکویی برای اینکه طراحان جوان بیایند و از آن به پیش بروند اما از همه مهم‌تر این سکو برای این است که تولیدکنندگان ما و مدیران ارشد کشورمان به این سکو نگاه کنند؛ زیرا تا روزی که مدیران ارشد صنعت و تولید به این نقطه دقیق و عمیق نگاه نکنند و راجع به آن سرمایه‌گذاری فکری، استراتژی، زمانی و ... نکنند باز هم تغییری اتفاق نمی‌افتد.



اسفرجانی در ادامه مهم‌ترین نکته در این نشست و حرکت را پیوند‌دادن قدرت‌ها دانست و گفت: مسئولین از یک طرف، نهادها، تولیدکنندگان، طراحان و فضای آکادمیک از سوی دیگر در این جریان به هم نزدیک شدند. این تلاش‌ها به درد نجات دادن بخش خصوصی کشور می‌خورد که اکنون هم، نقطه امید ما و هم بزرگ‌ترین نقطه‌ای است که تهدید‌ها، فشارها، سختی‌ها و تنش‌ها بر روی آن است. آنها باید ضمن اینکه رو به توسعه پایدار می‌روند با قدم‌های لرزان موقعیت کنونی را نیز حفظ کنند، که کار بسیار سختی است. پس بسته‌بندی اکنون نه تنها در کالای مصرفی به صنایع کمک می‌کند بلکه به برندینگ ایرانی در سطح جهان نیز کمک می‌کند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در جهانی‌شدن اقتصاد قرار گرفته‌ایم و اکنون برای صادرات تنها راهی که داریم، بسته‌های اصیل و اورجینالی است که بتوانند هم با خودش پیام کشورمان را منتقل کنند و هم در بازار جهانی خودشان را نشان دهند. به همین دلیل ما در گروه داوری تلاش کردیم شاخص‌های همه‌جانبه و کل‌نگر را لحاظ کنیم؛ یعنی بخصوص امسال همگی سعی کردیم از مراحل قبل از تولید تا مراحل پس از تولید و بازار را در شاخص‌ها بگنجانیم. حتی امسال از مدیریت پسماند شهرداری تهران دعوت کردیم که شاخص‌های جدید محیط زیستی و بازیافت را به ما اضافه کنند و به امید خدا سال دیگر در مقام داوری، ما مدیریت بازیافت کشور را هم خواهیم داشت.
در ادامه این مراسم، ایمان آل مظفر مجددا با نوید اینکه مژده‌ای برای حاضرین دارد، اظهار داشت: ما پس از بررسی‌هایی که با گروه مشاوران بسته‌ها انجام دادیم، یک تصمیم بزرگ گرفته ایم و قرار شد کاری بزرگ را در طی یک سال انجام دهیم؛ ما تصمیم داریم یک جوان با استعداد را شناسایی کنیم و از او حمایت مالی و معنوی کنیم، در طول یک سال آموزش بدهیم و سعی کنیم که در نمایشگاه‌های تخصصی بسته‌بندی چه در ایران و چه در خارج از کشور حضور پیدا کند و پس از یک سال، او را به بازار معرفی کنیم. امیدوارم این اتفاق با حمایت تولیدکنندگان و کسانی که دغدغه این کار را دارند، رخ دهد.
پس از این سخنان، آل مظفر از امراله فرهادی، بهرام کلهرنیا و شهرزاد اسفرجانی دعوت کرد تا برای اهدای لوح‌های تقدیر از حامیان برگزاری مراسم، روی سن حاضر شوند.
در این بخش از شرکت‌هایی چون مجتمع چاپ هودیس پارس، مرکز تخصصی طراحی بسته‌بندی مداد نقره، شرکت لبنی پاکبان، روغن موتور سرکان، مواد غذایی رعنا، استودیو طراحی بسته‌بندی طراحان فردا و ماهنامه هنر بسته‌بندی تقدیر به‌عمل آمد.




در بخش دیگری از این مراسم، امراله فرهادی عضو شورای علمی و تخصصی دوسالانه بسته‌ها، طی سخنان کوتاهی با تشبیه ایمان آل مظفر به سیف‌الله صمدیان، گفت: در این دوره زمانه یک بیماری‌هایی رواج پیدا کرده که از قضا مسری نیز هست؛ بیماری سیف‌الله صمدیان دیوانگی است، این دیوانگی‌اش واقعا مسری است، دیگران هم در جاهایی گفته‌اند و نوشته‌اند که سیف‌الله صمدیان واقعا در حد یک وزارتخانه کار می‌کند. این بیماری و دیوانگی البته قدری هم به من سرایت کرده است اما دارد به شدت بسیار بیشتری به ایمان آل مظفر سرایت می‌کند. ایمان آل مظفر با این کار بزرگی که دارد انجام می‌دهد، واقعا قابل تقدیر است و ما همه باید پشت او باشیم تا این کار به نتیجه برسد و بزرگتر هم بشود.

در ادامه این مراسم، دبیر این نمایشگاه، بیانیه هیئت داوران متشکل از بیژن جناب، شهرزاد اسفرجانی، محمد رزاقی، فاطمه کرکه آبادی و مسعود نجات، را قرائت کرد.
سپس با حضور اعضای هیئت داوران، برگزیدگان این مراسم به شرح زیر معرفی و تقدیر شدند؛ تورج صابری‌وند، سمیه حاجی‌پاشا، لیدا ملیحی، میثم شریف‌نژاد و کیانوش بهرامی دیپلم افتخار بسته‌ها را دریافت کردند.

در این مراسم همچنین، جایزه ویژه هیئت داوران، تندیس و لوح افتخار بسته‌ها به مجتمع چاپ هودیس پارس تقدیم شد. جایزه نوآوری و نگاه ویژه داوران به همراه تندیس و دیپلم افتخار بسته‌ها نیز به سروش یگانه تعلق گرفت.

گفتنی است، احسان اکبری به عنوان نفر سوم 1 میلیون تومان، تندیس و دیپلم افتخار بسته‌ها، محمدرضا اسلام‌پرست به عنوان نفر دوم 3 میلیون تومان، تندیس و دیپلم افتخار بسته‌ها و یکتا جبلی و سید‌مصطفی سیدابراهیمی به عنوان نفرات اول 5 میلیون تومان، تندیس و دیپلم افتخار بسته‌ها را دریافت کردند.

در ادامه با حضور امراله فرهادی و بهرام کلهرنیا به لیلا نیرومند به عنوان برگزیده سال در بخش دانشجویی وب‌سایت بسته‌ها، تندیس و دیپلم افتخار بسته‌ها داده شد؛ در بخش حرفه‌ای این قسمت، اثری شایسته دریافت جایزه شناخته نشد.
در پایان این مراسم، اولین نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی کشور در دو نگارخانه «بهار» و «تابستان» خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. این نمایشگاه تا 26 مهر ادامه خواهد داشت .