«جنــایت و مکافــات» به روایت طـراحـــان گرافیـــک جهـــان



فئودور داستایوسکی یکی از درخشان‌ترین ستارگان آسمان ادبیات روس و جهان در قرن نوزدهم است. کمتر نویسنده‌ای را می‌توان یافت که آثارش این‌چنین محل بحث و نزاع در رشته‌ها و دیسیپلین‌های مختلفی از علوم انسانی و هنر قرار گرفته باشد. از فلسفه و جامعه‌شناسی گرفته تا روانشناسی و زیباشناسی، هر کدام از منظری بر این میراث بشری نظر کرده و حتا با الهام از آن به خلق آثاری گرانسنگ پرداخته‌اند. داستایوسکی تصویرگری است که بر آستانه ایستاده است. آثار او خبر از بحران می‌دهند و تصویر جامعه‌ی روسیه در قرن نوزدهم پایه‌ی رئالیسم منحصربه‌ فرد او را بنا می‌کند. بحرانی که در شخصیت‌های درخشان تصویرشده توسط او به صورت خواهش‌ها، امیدها، شکست‌ها، تردید‌ها و هراس‌های انسانی ایستاده بر لبه‌ی امرناشناخته و نو، خود را نشان می‌دهد. آثار داستایوسکی چند وجهی‌اند مانند خود زندگی که با هر نظری که به آن افکنده شود به رنگی در‌می‌آید. همه‌ی این رنگ‌ها در آثار بی‌نظیر داستایوسکی با هم حضور‌دارند و ارتباط بین‌ آن‌ها متقابل است تا فرم زنده‌ی رمان عصر طلایی ادبیات روس را خلق کنند.

یکی از مهمترین آثار داستایوسکی «جنایت و مکافات» است. داستان جوانی ایده‌آلیست که به گفته‌ی خودش تصمیم داشت حشره‌ای را بکشد اما خود تبدیل به حشره شد. کشاکش بین آرزو و واقعیت یا بین آسمان ایده‌ها و زمین اعمال و احساسات، موضوع این رمان است البته به سختی می‌توان ارزش این رمان را تنها به حد یک موضوع فروکاست.

در ایران کمتر نویسنده‌ای چون داستایوسکی خوش‌اقبال بوده که تقریبا همه‌ی آثارش ترجمه و تحلیل شود. شاید این امر به خاطر نگاه او به مردمی است که هنوز با تجدد مشکل دارند و نتوانسته‌اند قبای نویی برای خود بدوزند که بر تنشان زار نزند. همان مساله و مشکلی که این کشور از جنگ‌های ایران و روس تا به امروز درگیر آن است. سروش حبیبی، مهری آهی، صالح حسینی، پرویز مشهدی، اصغر رستگار و ... دست به ترجمه‌ی آثار او زده‌اند که ترجمه‌ی اصغر رستگار از «جنایت و مکافات» جایزه‌ی کتاب سال ۱۳۷۹ جمهوری اسلامی ایران را از آن خود کرده است.

مقالات و کتاب‌های متعددی با موضوع آثار داستایوسکی در ایران روانه‌ی بازار شده و در مورد رمان «جنایت و مکافات» می‌توان به مجموعه مقالات «تو نخواهی کشت» از نشر نیلوفر اشاره کرد که مهدی امیرخانلو گردآوری و ترجمه کرده است.

این نمایشگاه، مجموعه‌ای است از ۴۰ پوستر سیاه و سفید طراحان گرافیک جهان که در بخش جنبی دوسالانه‌ی‌جهانی Golden Bee 2016 روسیه به مناسبت ۱۹۵امین سالگرد تولد فئودور داستایوسکی و ۱۵۰امین سال خلق رمان «جنایت و مکافات» برگزارشد.

مدرسه‌ی‌ویژه، در همکاری با دوسالانه‌ی جهانی Golden Bee ، این مجموعه را با حمایت و همکاری: استودیو مجید عباسی، مجله نشان، بنیاد ممیز، موسسه‌ی‌ فرهنگی پژوهشی چاپ ونشر نظر، شرکت مشاورطرح مدیا و نشرچشمه با سخنانی از دکتر غلامحسین معتمدی و دکتر آبتین گلکار در روز جمعه ۳ دی ۱۳۹۵ از ساعت 5 عصر در نگارخانه‌ی ویژه به نمایش می‌گذارد.
این نمایشگاه از شنبه 4 تا پنج شنبه 9 دی ماه از ساعت 9 تا 15 برای عموم علاقه مندان دایر می باشد.