گزارش نشست « يک روز ويژه از نزديک با هومن مرتضوی »
عصر روز جمعه هفدهم دیماه نشست « يک روز ويژه با هومن مرتصوی از نزديک » از سلسله نشست های آزاد مدرسه ی ویژه در نگارخانه ی ویژه برگزار شد. در این نشست بعد از نمایش فیلمی از هومن مرتضوی که توسط بهمن کیارستمی ساخته شده و نمایش اسلایدهای گزیده ای از آثار او، بهمن کیارستمی و آریا کسایی به گفت و گو و نقد و نظر با هومن مرتضوی پرداختند.



هومن مرتضوی متولد سال 1343 و دانش آموخته ی دوره ها و کارگاه های آزاد گرافیک و نقاشی است.
مرتضوی در ابتدای سخنش گفت : در سال 1365 یا شاید زودتر که در نشریه صنعت حمل و نقل شروع به کار کردم، بزرگترین شانس من بود چون منسجم ترین دوره ی کاری زندگیم شد، چراکه هیئت گرداننده ی نشریه ی صنعت حمل و نقل برای اولین بار در تاریخ نشریات ایران، یک مدیر هنری استخدام کردند که بسیار سخت گیر بود. و در ادامه از ویژگیهای مجله ی صنعت حمل و نقل گفت که برای اولین بار برای موضوعات و مسائل روز جامعه، مانند ویزای کشورهای مختلف، وضعیت دلار و ... پرونده های اختصاصی و گزارشهای تخصصی را بنا نهاد که بر اساس آن روی جلدهایش را من طراحی می کردم.
او همکاری با این نشریه را نقطه عطفی دانست که وی را از تصویرساز و کاریکاتوریست داخل جلد به طراح روی جلد تغییر داد.



وی در ادامه با لحن طنز آمیز همیشگی اش گفت من یک کاریکاتوریستی هستم که مدام بازی های مختلفی کردم و شانس آورده ام کسی مچم را نگرفته!



او از اقامت 10 ساله اش در آمریکا سخن گفت که چگونه از صفر شروع کرده، از نیویورک که مقصد مورد علاقه اش بوده سرخورده شده و به لس آنجلس نقل مکان کرده و از آثار تصویر سازی و طراحی گرافیک و همچنین هنر دیجیتال که در آن کشور خلق کرده گفت.



بهمن کیارستمی با بیان اینکه هفته ای چند بار هومن مرتضوی را می بیند، پس سوالی ندارد، اما افزود ؛ هومن پروژه های نصفه نیمه بسیار دارد، از جمله کتابی که امیدوار است نشر نظر به چاپ برساند و مقدمه اش را که خود او در سال 91 نوشته، با حک و اصلاحاتی که به روز کرده بود، برای حضار قرائت کرد.
آریا کسایی با اشاره به فیلم نمایش داده شده در ابتدای نشست پرسید، کمی در مورد خط نگاره هایت، مثل کار بالای شومینه یا کار خارجی پسند توضیح بده که به نظر من در واقع عکس العملی بوده راجع به فضای کار هنری و بازار آن زمان ایران !



هومن مرتضوی در پاسخ گفت : آن کارها را برای خودم انجام داده ام، و ادامه داد اگر آرتیست را از آرت بگیری چه می ماند؟ و با بیان شرایط هنری آن زمان افزود کارها جوابی بود به سلایق و خواسته های متفاوت اقشار مختلف که هر کدام نوع خاصی از آثار هنری را می پسندند!



در طول دو ساعت گفت و گو و نقد و نظر، هومن مرتضوی از تجربیاتش در زمینه ی کاریکاتور، تصویر سازی و طراحی روی جلد نشریات و همچنین ساخت پوسترهای فرهنگی سخن گفت.
شایان ذکر است نمایشگاه گزیده ای از آثار این هنرمند از روز جمعه 17 دیماه تا پنج شنبه 23 دی برای علاقه مندان از ساعت 9 تا 15 دایر است.