...هشتگ خط‌فارسی و
...هشتگ خط‌فارسی و

این‌ روزها خط ‌فارسی رقاص پیش ‌پای ناقاره‌ ی بسیاری از آثار نقاشی، مجسمه، زیورآلات، اشیای دکوراتیو، منسوجات، کوسن، فرش، کفش، مانتو، تیشرت، کیف و ... شده است. خریدار دارد و هویت ایرانی را ضمانت می‌کند. ما جماعت طراح نیز از این قاعده مستثنی نیستیم. من نیز هم! بقیه هم!
با همه‌ ی بلاهایی که سر تایپ آورده‌ام، می‌دانم که دانش تایپ کمتر از جبر و مثلثات نیست و بر هر طراح، واجب بصری است که به نوشتار به چشم خواندنی نگاه کند. حدود ۶ سالی است که معلم درس تایپ فارسی در مدرسه ویژه هستم. خودم، خدمت عزیزانی درس پس‌ داده‌ ام که آموزش نوشتار فارسی را مختصر و مفید در طراحی نشانه‌نوشته نام خودمان برگزار کردند، تایپ و تایپوگرافی را دسیسه مرد چشم‌آبی می‌دانستند و یادشان رفت بگویند ترکینگِ کم، چشم‌ خواننده را لوچ می‌کند!



در کلاس ‌هایم از ریخت‌شناسی مفردات و ترکیبات، قواعد خوشنویسی، تکنیک و اصطلاحات تایپ و... کلی لالایی می‌گویم و نشان می‌دهم و صورت‌های خواب‌آلود و دهان‌دره‌های بسیار شاگردانم را تحمل می‌کنم تا حجت را بر آنها تمام کنم. اما نمی‌دانم چه صیغه‌ای است رغبتشان به پروژه‌های ژان‌گولر بیش از ترسیم متناسب یک تک‌حرف یا لی‌اوت خوب دو خط نوشته است.

این نمایشگاه حاصل همین ژان‌گولربازی‌ ها، در قالب سه پروژه ‌ی تجربی تایپوگرافی «رباعیات‌خیام»، «قصه» و «صحنه» است.
پروژه «خیام» مربوط به سال 92 به منظور طراحی کتابی در اندازه خشتی از اشعار حکیم عمر‌خیام بود که حیف که نیمه ماند. «قصه»، شمایل تصویرنگارانه‌ی نوشتار برای روایت یک داستان و «استیج یا همان صحنه‌ی خودمان» چیدمانی فرمالیستی ثبت شده در قاب عکس است. به دنبال پیام، مفهوم، کاربرد و از این دست حرف ‌ها هم نبودیم.

با احترام از شما دعوت می‌کنم از این نمایشگاه دیدن کنید.

ارادتمند
محمدرضا عبدالعلی/ استودیو ژان‌گولر / زمستان سال بَد: 1395
افتتاحیه نمایشگاه: جمعه 20 اسفندماه 1395
محل برگزاری نمایشگاه: مدرسه ی ویژه
آدرس: خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه سوم، پلاک 5
شماره های تماس: 5-88733674