نشان 39 منتشر شد


شماره 39 فصلنامه ی نشان 2 بخش آرشیو دارد


آرشیو 1 (معراج قنبری)

فراتر از زمان؛‌ نگاهی به یک دوره‌ی تاریخی درخشان

پیشینه‌ی انتشار آگهی به زبان ‌فارسی، به مطبوعات فارسی‌زبان در کشور هند باز می‌گردد. پس از شکل‌گیری نخستین روزنامه‌ها در ایران و هم‌زمان با افزایش تعداد آنها انتشار آگهی رونق بیشتری گرفت. تا جایی که در اواخر دوره‌ی قاجار بخش قابل توجهی از جراید توسط آگهی پر می‌شد. این آگهی‌ها بر مبنای خط‌های رایج آن روزگار و به‌ویژه خط نستعلیق شکل می‌گرفتند و تحولات چشم‌گیر آنها محدود به کادربندی‌ها بود. اواسط دهه‌ی 1320 سال‌های واردات و رواج کالاهای خارجی در ایران بود. چاپچی‌ها برای ساخت آگهی، اغلب عکس کالاها را از مجلات خارجی برداشته و گراورسازی می‌کردند. در دهه‌ی 1330 آگهی‌های تبلیغاتی بیشتر توسط نقاشان و طراحان مهاجر غیر ایرانی، با عنوان «نقاش تبلیغاتی» تولید می‌شدند. می‌توان شروع تحولات و شکل‌گیری جدی طراحی گرافیک و نیز صنعت تبلیغات در ایران را اواخر دهه‌ی 1330 دانست. پیش از تاسیس دانشکده‌ها و تشکیل رشته‌ی گرافیک، طراحان آن روزگار با برپایی آتلیه‌های خصوصی کوچک و بزرگ، پایه‌های طراحی گرافیک معاصر را شکل دادند. آتلیه‌ی آرک (بهرامی) از نخستین آتلیه‌های طراحی گرافیک در ایران بود. محمد بهرامی این آتلیه را در سال 1325 در خیابان لاله‌زار تاسیس کرد. در این آتلیه علاوه‌‌ بر طراحی جلد کتاب و نشریات، طراحی آگهی‌های تبلیغاتی نیز انجام می‌شد. پرویز کلانتری، مرتضی ممیز، آیدین آغداشلو، محمد احصایی، علی‌اکبر صادقی، باریس آسیریان و بسیاری دیگر در این آتلیه فعالیت می‌کردند.

ادامه را در شماره 39 فصلنامه‌ی نشان بخوانید...
http://www.neshanmagazine.com/Article.aspx?l=1&Id=322

آرشیو 2 (علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی)

یک اتفاق ویژه

در تب و تاب سال‌های نخست انقلاب اسلامی ایران، موسسات و شرکت‌های متعددی به دلایل گوناگون به تعطیلی کشیده شدند. آژانس‌های تبلیغاتی نیز از این جمله بودند. روشن است که در شرایط غیر عادی آن سال‌ها که با رکود اقتصادی ناشی از جنگ، فعالیت‌های مرتبط با تولید و عرضه‌ی محصولات به بازار، بسیار محدود و کم شده بود، سفارش چندانی هم برای تبلیغ و معرفی محصولات یا خدمات وجود نداشت تا در بازار رقابتی که جای آن خالی بود، منجر به افزایش فروش شود. در چنین روزگاری، تصمیم برای ایجاد یک آژانس تبلیغاتی که رونق آن وابستگی بسیاری به شرایط اقتصادی دارد، عجیب و متهورانه به نظر می‌رسد. اگرچه داشتن شهامت الزاماً تضمینی برای موفقیت نیست، اما بدون خطر کردن هم توفیق حاصل نمی‌شود. امرالله فرهادی و ایرج زرگامی، که چند سالی پیش از انقلاب، گروه گرافیک آگراندیسمان را داشتند، با تأسیس آژانس تبلیغاتی ویژه گرافیک در سال ۱۳۶۳ خطر کردند و موفق شدند.
طراحان گرافیک در مسیر رشد و پیشرفت، چشم‌اندازهای گوناگونی پیش رو دارند. یک امکان اين است که روز به روز با افزایش توانایی‌های خود در زمینه‌ی طراحی گرافیک، به دیزاینر تواناتری تبدیل شوند. يا در مسیری دیگر اما با تجربه‌ی انجام فعالیت‌های متفاوت ولی مرتبط با طراحی گرافیک، پا به عرصه‌های جدیدی بگذارند که اگرچه آنها را از فعالیت دیزاین تا حدودی دور می‌کند، لیکن چشم‌انداز وسیع‌تری از دنیایی بزرگ‌تر را که دیزاین نیز در آن جای می‌گیرد، فرا روی آنان می‌نهد...

ادامه را در شماره 39 فصلنامه‌ی نشان بخوانید...
http://www.neshanmagazine.com/Article.aspx?l=1&Id=323