یک روز ویژه از نزدیک با Backbone Branding Studio

در ادامه سلسله نشست‌های "یک روز ویژه از نزدیک" روز شنبه 22 مهر ماه "مدرسه ی ویژه" میزبان موسس و اعضای یک استودیوی طراحی پرآوازه از کشور ارمنستان بود.
"بک بن برندینگ" نامی آشنا در سال های اخیر برای فعالان عرصه طراحی و خصوصا بسته بندی در سطح جهانی است. این استودیو با کسب جوایز و افتخارات متعدد در کشورهای مختلف خود را به عنوان استودیویی خلاق و پیشرو مطرح نموده است. به لطف برگزاری دومین دوسالانه "منتخب آثار طراحان بسته‌بندی ایران" توسط سایت "بسته ها" به همت "ایمان آل مظفر" فرصتی مغتنم برای مخاطبین ایرانی فراهم شد تا بتوانند از نزدیک با این استودیو و کارهایشان آشنا شوند.
در ابتدای این نشست "امراله فرهادی" موسس و مدیر مدرسه ی ویژه به معرفی اجمالی استودیو و دلیل اهمیت آن در زمینه طراحی و بسته بندی پرداخت و از "ایمان آل مظفر" که زحمات فراوانی را در برگزاری دوسالانه و نیز حضور اعضای "استودیو بک بن برندینگ" در ایران متقبل شده اند، تشکر کرد.
در ادامه "استپان آوانسیان" (مدیر استراتژیک استودیو)، بخش اول یک روز ویژه را آغاز نمود. وی با روایت داستانی تاریخی که در آن شیوع یک بیماری باعث مرگ مردم می گردید -به نحوی که علت و ریشه بیماری برای ساکنین آن منطقه مشخص نبود- به اهمیت اتخاذ رویکرد مشاهده و تحلیل در حل مسائل اشاره نمود. چرا که علت و روش مواجهه با گسترش بیماری فوق از طریق مشاهده مرحله به مرحله و نیز تحلیل یافته ها حاصل گردیده بود. به زعم استپان آوانسیان یکی از نیازهای اصلی در دیزاین مشاهده و تحلیل یا به عبارت دیگر درست فکر کردن است. چرا که در فرایند طراحی و دیزاین اصولا حل مساله انجام می شود که این کار مستلزم مشاهده کلیات و جزئیات در کنار یکدیگر می باشد و باید از زوایای مختلف به موضوع یا مساله نگاه شود تا بهترین راه حل به دست آید.
وی همچنین به تشریح جریان‌ها و رویکرد های جدید در برخورد با مقوله ی طراحی کسب و کار و نیز بسته بندی پرداخت و انتقال یک حس یا ایجاد یک تجربه به مخاطب یا مشتری از طریق بسته بندی را از مولفه‌های اصلی آن دانست. وی افزود؛ رسیدن به این هدف، نیازمند توجه به آرزوها و رویاهای مردم است چرا که در این میان می توان کارهای بدیع و خلاقانه را پایه ریزی کرد.
در بخش دیگری از این روز ویژه، "استپان آذریان" (موسس و مدیر خلاقیت هنری استودیو) با بیان مراحل شکل گیری و فعالیت استودیو به چالش‌ها و فرصت‌های ایجاد شده در طی مسیر رشد استودیو اشاره کرد و گفت؛ انجام کار‌های بزرگ بسیار سخت است، اما اگر کسی توانسته کاری را انجام بدهد، شما هم می توانید. وی افزود تبدیل شدن کربن به الماس حاصل تحمل فشار و شرایط بسیار سخت است، اما آنچه حاصل می شود بسیار ارزشمند خواهد بود. استپان آذریان دنبال کردن آرزوها و بی مرز اندیشیدن را نیز یکی از دلایل موفقیت استودیو عنوان کرد و ادامه داد؛ رسیدن به جایگاه کنونی برای اعضای استودیو در گذشته یک آرزو بود اما توانستند با سخت کوشی و اهمیت دادن به این آرزو به جایگاه کنونی دست یابند. همچنین غلبه بر بعضی محدودیت‌های تکنیکی در اجرای ایده‌ها و پروژه‌ها را می توان با ایده‌های ساده و خلاقانه محقق نمود.
پس از استراحت و پذیرایی کوتاه، اعضای استودیو به معرفی تعدادی از پروژه‌های موفق اخیر خود پرداخته و در ادامه به روند کار از شکل گیری مفهوم و ایده تا اجرا و تحویل به مشتری اشاره نمودند. آنچه در این روند قابل مشاهده بود سخت کوشی و توجه به جزئیات در شکل دهی به مفهوم اصلی و ساختار اجرایی پروژه ها بود. به نحوی که در بعضی از پروژه برای رسیدن به دریافتی صحیح و عمیق از موضوع به کشورهای مختلفی سفر کرده و حجم فراوانی از یافته ها و اطلاعات را جمع آوری کرده اند.
بخش آخر این روز ویژه به پرسش و پاسخ اختصاص یافت و اعضای تیم استودیو به سوالات حاضرین پاسخ دادند.
در پایان این نشست پربار؛ اعضای استودیو، ایران را کشوری غنی با ظرفیت‌های خوب برای فعالیت در عرصه طراحی و برندینگ عنوان کرده که می تواند با توجه به این داشته ‌ها و همچنین نگاه به روز و گسترده به جریان‌های حال حاضر دنیا در زمینه بسته بندی، جایگاهی مناسب و درخشان بدست آورد.
(نیما هامون)