آیین اختتامیه‌ ی پنجمین سرو نقره‌ای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران
آیین اختتامیه‌ ی پنجمین سرو نقره‌ای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

شام‌گاه 15 دی‌ماه 1396، خانه‌ی هنرمندان ایران میزبان برگزاری اختتامیه پنجمین سرو نقره‌ای و انبوه شرکت‌کنندگان و طراحان و دوستداران طرحی گرافیک بود. در این مراسم جوایز بخش‌های مختلف سرو نقره‌ای اهدا شد و از شرکت‌کنندگان تجلیل گردید.



اجرای این مراسم بر عهده‌ی «امید نعمتی»، طراح گرافیک و خواننده‌ی گروه «پالت» بود که به گفته‌ی خودش به عنوان طراح گرافیک در این اختتامیه حضور داشت.
در آغاز از دکتر سید محمد مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت ارشاد برای سخنرانی دعوت شد که او با بیان این که «من آمده‌ام تا شنونده باشم»، ادامه‌ی مراسم را به ایمان صفایی، دبیر پنجمین جشنواره‌ی سرو نقره‌ای سپرد. ایمان صفایی با اشاره به «بحران مشارکت» در انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، از تلاش این انجمن برای جذب هر چه بیشتر اعضا به مشارکت خبر داد که در این راه با مشکلات و سختی‌هایی روبرو بوده است. ایمان صفایی در ادامه، مشارکت 80 نفره‌ی اعضا با شماره‌ی عضویت زیر 1000 و 50 نفر با شماره‌ی عضویت بین 1500 تا 1650 را احتمالا نتیجه‌ی علاقه و اشتیاق اعضای جوان انجمن به نمایش آثارشان دانست.



پس از آن، آمار شرکت‌کنندگان در دو بخش جنبی این رویداد ارائه گردید و ایمان صفایی از فرشید مثقالی، رضا بخیاری‌فرد، امید امامیان و هیربد لطفیان برای برگزاری رویداد تخصصی «تایپ دیزاین» تشکر کرد. رویداد «پلاکارت» نیز اتفاق دیگر سرو پنجم بود که با همکاری علی بختیاری، استودیو «کارگاه» و موزه‌ی سینما برگزار شد و مخاطبان از آن استقبال کردند. صفایی از اعضای شورای برنامه‌ریزی این رویداد و داورانی که بدون هیچ چشمداشتی همراه آن بودند تشکر کرد.



سرو نقره‌ای بخش طراحی «نشان و هویت» با حضور دکتر حسینی و داوران این بخش: مجید عباسی، بهراد جوانبخت و مهرزاد دیرین، به حمیدرضا قدسی برای «هم‌کافه» اهدا شد و از دامون خانجانزاده برای «کوییک» و سلیم صالحی برای «آپ» تقدیر گردید.



سرو نقره‌ای بخش «طراحی هویت بصری» به ساناز سلطانی برای «فصلنامه‌ی زرد» رسید و از محمدرضا عبدالعی برای «سمپوزیوم مجسمه‌سازی» و فرید یاحقی برای «گل من» تجلیل شد.
در بخش «پوستر» که داوری آن را سیامک فیلی‌زاده، کسری عابدینی و مهدی فاتحی بر عهده داشتند، حامد حکیمی برای طراحی پوستر تئاتر «مارکس و کوکاکولا» برنده‌ی سرو نقره ای شد و هیئت داوری از سیامک پورجبار برای طراحی پوستر «بنی آدم» تقدیر کرد.



محمودرضا بهمن‌پور، حسن کریم‌زاده و پیمان پورحسین که داوری بخش «گرافیک نشر» را بر عهده داشتند سرو نقره‌ای را به مجید عباسی برای مجموعه‌ی «جهان‌ تازه‌ی شعر» تقدیم کرده و از محمد بازدار برای «انقلاب و چهنو» و مصطفی بهزادی برای گالری «انبار» تجلیل نمودند.



هیات داوران در بخش « طراحی صفحه‌آرایی» سرو نقره‌ای اهدا نکرد و تنها از احمدعلی عسلی برای ماهنامه‌ی ادبی هنری «هنگام»، فصلنامه‌ی اختصاصی «دال» و مرتضی آکوچکیان برای «اصفهان به روایت جهانگردان» تقدیر کردند.
آریا کسایی برای «مجموعه آثار» موفق به دریافت سرو نقره ای در بخش «پروژه» شد و از مجتبی ادیبی برای آلبوم موسیقی «داماهی»، محمود جهانی مقدم برای نخستین کتاب مد و لباس ایران و هوداد مسلمی‌نژاد برای کتاب گالری «زیرزمین دستان» قدردانی گردید.

مصطفی اسدالهی، رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در صحبت کوتاهی از خوب بودن حال انجمن گفت و مشارکت اعضا را فعالانه توصیف کرد. او از شرکت کنندگان در این رویداد تشکر کرد و با اشاره به 20 سالگی انجمن خاطرنشان کرد که انجمن صنفی با همه‌ی فرازها و نشیب‌ها تا کنون موفق بوده و انجمن برتر هنرهای تجسمی است. اسدالهی از مرتضی ممیز و قباد شیوا نام برد و از ایشان به عنوان بنیانگذاران این انجمن تشکر کرد.
در ادامه‌ی اهدای جوایز، هیات داوران بخش «تبلیغات» و «طراحی کمپین‌های تبلیغاتی» : امراله فرهادی، علیرضا مصطفی‌زاده و میترا شاهسوند، سرو نقره‌ای را به «استودیو کرگدن» (صفا صیرفی، حسنعلی ضاد، تهمتن امینیان، نواب قزلباش، رضا اسلام‌پناه) برای کمپین‌های «تپ‌سی»، «شیپور»، «هود ایلیا استیل»، «نیسان» و «بیمه سامان» اهدا کردند.
در بخش «بسته‌بندی»، سید مصطفی سیدابراهیمی برای طراحی بسته‌بندی «زعفران نتاسف» شایسته‌ی دریافت سرو نقره‌ای شناخته شد و از احسان اکبری برای بسته‌بندی بیسکویت «دلاتو» قدردانی شد.
سرو نقره‌ای بخش «دیجیتال» به بهراد جوانبخت برای «تیتراژ پایانی فصل چهارم خندوانه» تعلق گرفت و از مرتضی آکوچکیان برای موشن گرافی «کافه‌ آ» و فرید یاحقی برای موشن «نه به مواد» ستایش شد. داوری این بخش بر عهده‌ی پدران حربی، حمید شوارعان و سعید زارع بود.
هیات داوران بخش «وب‌سایت»، هیچ کدام از آثار ارائه شده را شایسته‌ی دریافت سرو ندانستند. همچنین در بخش «تایپ‌فیس»، هیات داوران شامل صداقت جباری، مریم کهوند و دامون خانجانزاده، با هدف حمایت از طراحان و تشویق تلاش در ارتقای کیفیت طراحی تایپ، از رضا بختیاری‌فرد و امید امامیان برای طراحی قلم قرآنی «واضح» و علی سجادیه برای تایپ‌فیس «آذر» تقدیر کردند.
در بخش «ویژه» به داوری ابراهیم حقیقی، ایمان صفایی و علی بختیاری، در چهار زمینه، سرو نقره‌ای اهدا شد. در بخش بهترین استودیو، سرو نقره‌ای به «استودیو کارگاه» تعلق گرفت و جایزه‌ی بخش «برترین مدیر» را هویار اسدیان از آن خود کرد. سام کشمیری، منتخب هیات داوران در بخش «برترین طراح جوان» بود و جایزه‌ی «بهترین سفارش‌دهنده» به بانک ملت رسید.
در پایان مراسم، ایمان صفایی به همراهان و یاری‌دهندگان برگزاری این رویداد، پلاک یادبود اهدا کرد.