نمایشگاه مروری بر آثار و زندگی علی اکبر صادقی در موزه ی هنرهای معاصر تهران افتتاح شد

عصر روز یکشنبه 8 بهمن ماه نمایشگاه مروری بر آثار و زندگی علی اکبر صادقی در موزه ی هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.



آغاز به کار این نمایشگاه که به مناسبت تجلیل از هنر و زندگی علی اکبر صادقی در تولد 80 سالگی اش شکل گرفته است با حضور تعداد زیادی از هنرمندان شناخته شده مانند حسین محجوبی، کامبیز درم بخش، جواد مجابی، عباس مشهدی زاده، امرالله فرهادی، محمد فرنود، کیخسرو خروش، فاطمه معتمدآریا، طاهر شیخ الحکمایی، احمد آریامنش، کورش گلناری، ناصر پلنگی، نادر مشایخی، بهزاد شیشه گران، کاظم چلیپا، منوچهر نیازی، فردین خلعتبری، بهنام کامرانی و ... همراه بود.


مجید ملانوروزی، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی در ابتدای این مراسم گفت: موزه در کنار برنامه های خود هر فصل را به یک هنرمند تاثیرگذار اختصاص می دهد و این بار افتخار داریم که برای علی اکبر صادقی نمایشگاه برگزار کنیم. صادقی یک تصویرگر ایرانی با خوانش نو از آثار چاپ سنگی و خیالی سازی ایرانی است که در هر حوزه ای که کار کرده نگاه نو داشته است.
ملانوروزی افزود: او یک مولف بزرگ است که روحیه ی کهن ایرانی دارد اما معاصر می اندیشد. کسانی که هنر معاصر را دنبال میکنند، میدانند که آثار صادقی از نظر اسطوره شناسی و نماد شناسی مهم و قابل بررسی است که این نگاه از کجا آمده است. این تصاویر برگرفته از خاطره ی جمعی ایرانیان است و آن طنازی و فضاهای هجوی که در ادبیات ایران دیده میشود، به شکلی کاملا امروزی و معاصر در این آثار نمایان است.
در ادامه ی این مراسم فرشته موسوی؛ کیوریتور (هنرگردان) ارشد این نمایشگاه گفت: علی اکبر صادقی، از سال های ۱۳۴۰ تا امروز، بی وقفه در پی بررسی فرم های مختلف هنری بوده تا از این راه، دانش جمعی ما را فعال کرده و فرهنگ دیداری ما را به عنوان یک ملت گسترش دهد. این نمایشگاه که اکنون بزرگ ترین و کامل ترین نمایشگاه این هنرمند است، مجموعه ای بیش از ۲۰۰ اثر نقاشی، طراحی، تصویرسازی کتاب، طرح گرافیکی، انیمیشن، مجسمه و انتشارات این هنرمند برجسته را به نمایش گذاشته است.
موسوی افزود: آثار صادقی که در چارچوب دو نظام کاملا متمایز از خط مشیهای فرهنگی و هنری خلق شده اند، ایجاد کننده ی خطوط فکری جدید در روابط طبقاتی و در دسترس بودن هنر ایران هستند. هم از طریق همکاری با موسساتی که هدفشان توسعه ی فرهنگی است و هم از طریق کار کردن در پروژههایی که خود سازماندهی آن ها را به عهده داشته، او پیوسته در پی کنش خلاقانه و افزایش دامنه ی مخاطبینش بوده است.
او ادامه داد: با تجدید و نو کردن تصاویر کتابهای حماسی فارسی و پرده- نقاشی های قهوه خانه ای و هم چنین کتاب ها و پویانمایی های فرهنگی- آموزشی، صادقی شرایط آشنای کنش خلاقانه را به طور ملموسی در چشم عموم ترسیم و تشریح کرد. او با عادی سازی شخصیتهای پهلوانی داستان های حماسی از طریق شوخ طبعی های ظریف و استفاده از سیستم های رایج تصویرسازی مانند کارت پستال ها، آگهی های تبلیغاتی و جلد کتاب ها، از همان ابتدا خود را به عنوان هنرمندی معرفی کرد که بیشتر به هنر عامه علاقمند است تا هنر والا.
موسوی افزود: در این نمایشگاه، انتخاب و چیدمان آثار این هنرمند پرکار، از دوره های متفاوت فعالیت هنری او صورت گرفت تا فرصتی برای داشتن نگاهی جامع به توانایی های هنرمندانه ی او در زمینه های مختلف فراهم شود. خاصیت آزاد بودن کار صادقی این امکان را به دست داد تا این نمایشگاه بتواند بستری باشد برای مطالعه ای تحلیلی، جامعه شناسانه، انسان شناسانه، نمایشی و روایی. بنابراین، برای آشکار کردن چنین رابطه هایی در دنیای هنری او، نوشتار و تصویر در هم پیچیده اند تا امکان پا نهادن به دنیای پرمعنا و مفهوم این هنرمند شگفت آور، از راه های متفاوت، شدنی باشد.
پس از این سخنان، گزیده ای از انیمیشن های علی اکبر صادقی که برای کانون پرورش فکری ساخته شده بودند به نمایش درآمد و در ادامه ی مراسم علی بختیاری؛ کیوریتور بخش انیمیشن و مشاور نمایشگاه گفت: وقتی از علی اکبر صادقی حرف می زنیم از چه چیزی حرف می زنیم؟ او نقاش، شاعر، انیماتور و صاحب دیگر هنرهاست و مجموعهای از هنرها را در خود جمع کرده است.
او ادامه داد: صادقی شاعر و نقاش روزهای گذشته، امروز و روزهای نیامده است. در روزگاری که تک تخصصی ها سردمدار هستند افرادی مانند صادقی پیدا میشوند که نگاه همه جانبه ای در آن ها پیدا میشود. این نمایشگاه، همزمان نگاهی به گذشته، امروز و آینده دارد. ما اینجاییم و به تاریخی که علی اکبر صادقی ساخته است، زنده باد میگوییم.
بخش بعدی برنامه، نمایش فیلم مستندی ساخته ی رضا سیاح سپانلو، از آتلیه ی علی اکبر صادقی بود و این هنرمند به بیان خاطراتی درباره نحوه ی نقاش شدن، خانواده، عباس کیارستمی و... پرداخت. این فیلم که نمایانگر روحیه ی صمیمی و شوخ صادقی بود با استقبال شدید تماشاگران مواجه شد.
علی اکبر صادقی در ادامه ی این مراسم گفت: هنرمندان و دانشمندان رسولان خدا هستند بر روی زمین تا زیباییها و ناشناخته ها را برای انسان آشکار کنند. حضور شما از هر چیزی برای من مهم تر است. از شما انرژی می گیرم و بسیار دوستتان دارم. جوانان ایران، سرزمین خوب ما و خلیج همیشه فارس را دوست دارم و خاک ایران را سرمه ی چشمانم میکنم.



صادقی افزود: ما باید مدینه ی فاضله به وجود بیاوریم و اشتباهات خود را درست کنیم. اگر عشق و دوستی و مهربانی را آموزش دهیم، گسترش پیدا می کند. امیدوارم روزی همه ی مردم پاک و بیگناه باشند و یکدیگر را دوست داشته باشند.
این نمایشگاه که توسط بنیاد علی اکبر صادقی با حمایت شرکت های سامسونگ و رنو برگزار شده است تا 25 فروردین ماه 97 در موزه ی هنرهای معاصر دایر است و در این مدت، چند نشست، سخنرانی و رویدادهای مختلف در ارتباط با آثار و اندیشه های علی اکبر صادقی برگزار میشود.