دیوار کوب ها در نگارخانه ویژه!
دیوار کوب ها در نگارخانه ویژه!
49 پوستـر از 51 طـراح گرافيــك | 11 تا 18 تيـر ماه 1389 | افتتاحيه جمعه 11 تيـر ساعت 17
نشست آزاد گفت و گو با حضور اساتيد: ابراهيم حقيقي- مجيد عباسي و برگزار كنندگان چهارشنبه 16 تير از ساعت 17

امیرحسین قوچـی بیك که شغـل شریف معلمی را در کنار کارهـای حرفه ای اش در طراحـی گرافیک همچنـان با علاقه دنبال مي كنـد تا چندی پيش نيـز در دانشگاه سمنـان تدريس می كرد.
پریسا تشکری هم به عنوان یک طراح گرافیک حرفه ای درس دادن را با علاقه خاصی دنبال کرده و چند سالی است که به عنوان یکی از طراحان گرافیک نسل جوان در چند جشنواره و مسابقه بین المللی خوش درخشیده است. هر دو جوان هستند و غیر از دغدغه زندگی و خانواده( که برایشان خیلی هم مهم است) گویا غم« طراحی گرافیک» همه نیمه دوم وجودشان را پر کرده و مشترکات زیادی را در این دو نفر عیان کرده است که بخشی از آن هم، «یاد گرفتن مداوم و یاد دادن» است.
تشکری و قوچی بیك از جمله وفاداران غیرتمند نسل خودشان هستند که گویا نامش نسل 5 است. یک دهه کهن سال تر از آنها هم می شوند نسل 4! اگر به عدد و رقم فارغ التحصیلان و پرکاران حوزه طراحی گرافیک نظری بیندازیم می بینیم این دو نسل طی 2 دهه گذشته بیشترین میزان تولید آثار را رقم زده و بسیاری از آنها هم آثار درخشانی را خلق کرده اند. آثاري که توانسته است آبروئی را در خور براي طراحی و طراحان گرافیک کشورمان کسب کند.
از این تعریف و تمجید که بگذریم، یک ویژگی شاخص در آثار برخی از این طراحان، چشمگیر و تأمل برانگیز است و آن اینکه؛ سعی داشته و اصرار دارند که دارای مؤلفه های شخصی خود باشند تا در کنار نوآوری ها و خلاقیت های ذهنی، برای انتقال ایده ها و احساسات خود راه حل های جدیدی را نيز پیشنهاد کنند و يا به بیان دیگر« طراح گرافیک مؤلف» باشند. حال تا چه حد در این عرصه بی کران، به مدد فکر و اندیشه و پشتکار خود توفیق یافته اند، قضاوت اش به عهده آیندگان است.
بر پائی نمایشگاه 98 پوستر با عنوان« دیوارکوب» در دانشگاه سمنان از آثار طراحان نسل 4و5( خرداد ماه 1389) دست چینی بود که به همت پریسا تشکری و امیرحسین قوچی بیك شکل گرفت و بسیار هم مورد استقبال مخاطبان شان واقع شد.
آنها می گویند: نمی خواستیم کار خیلی گنده و دهن پرکنی بکنیم! در ابتدا خواستیم به درخواست دانشگاه سمنان پاسخ مثبت داده باشیم و بعد هم برای دانشجویان شهرستانی و همینطور مردم عادی که امکان دیدن آثار طراحان گرافیک فعال را ندارند فرصتی ايجاد كنيم. این نمایشگاه مي تواند پلی باشد برای ارتباط بین ما و آنها.
اما چرا باز هم پوستر، همه گرافیک که فقط پوستر نیست...!؟ و بی محابا جواب می دهند چرا که نه!؟ پوستر ها در ایران بیش از شاخه های دیگر طراحی گرافیک، مهجور مانده و امکان نمایش آنها وجود ندارد. در حالی که هر ساله ده ها مسابقه و نمایشگاه پوستر برگزار می شود، اغلب آنها به خیابان ها که اصلی ترین پایگاه عرضه پوستر هاست راه پیدا نمی کنند! پس دست کم آنها را در مراکزی به نمایش بگذاریم که خواهان دارند و البته بسياري از آنها هم دانشجویان بی نصیب شهرستانی هستند!
چیدمان این نمایشگاه بر اساس آثار متأخـر طراحـان نسل های 4 و 5 و جوانتر هـائی که کار حرفـه ای می کنند صورت گرفته و فارغ از هر گونه جانبـداری وجنجال هاي مسابقه ای بوده است. دیوار کوب ها پس از سمنان به شیراز سفر كردند تا این بار به ياري مرتضی محلاتی از تاریخ 24 تا 30 خرداد در نگارخانه« شیراز» (با حمایت حوزه هنری فارس)، میزبان نگاه های تشنه علاقه مندان شهرستاني خود در استان فارس باشند.
اکنون دست چینـی دیگر از همان دیوارکوب ها ( 49 پوستر به واسطه محدودیت فضـای نمایشگاه) باز هم به همت و انتخاب این دو هنرمنـد طراح گرافیک، در مدرسه ویـژه به نمایش گذاشته می شود تا علاوه بر امکان نمايش آثار جدید طراحان جوان، فرصت بررسی و تحلیل را نيز فراهم سازد.
امراله فرهادي- تير 1389