هفتمین سالگرد گرامی‏ داشت یاد و خاطره‏ ی استاد «مرتضی ممیز» برگزار شد.
عصر روز جمعه 19 آبان 1391 مراسم گرامی‏داشت یاد و خاطره ‏ی استاد «مرتضی ممیز» در سالن استاد ناصری - خانه‏ ی هنرمندان ایران، برگزار شد.
در این مراسم، علاوه بر تعداد کثیری از بزرگان فرهنگ و هنر ایران، بسیاری از شاگردان استاد ممیز و طراحان جوان گرافیک ایران، سفرا و اعضای فرهنگی و دیپلمات سفارت‏خانه‏ های؛ برزیل، سوئیس، سوئد، اطریش، اروگوئه، بولیوی و جمهوری چک نیز حضور داشتند.
امسال، بنیاد در شرف تأسیس «ممیز» و خانواده ‏ی ایشان با همکاری تعدادی از شاگردان وفادار استاد، در هفتمین سالگرد گرامی‏داشت یاد او، توانسته ‏اند برنامه ‏های ارزشمندی را تدارک ببینند.
در این مراسم، ابتدا امراله فرهادی ضمن خوش‏ آمدگویی و تشکر از حضور پرشور هرساله ‏ی دوستداران استاد ممیز، پیام خانم افسانه ممیز را قرائت کرد.
پس از آن، انوشیروان ممیز به نمایندگی از طرف خانواده و بنیاد ممیز ضمن خیر مقدم و تشکر از همکاری خانه‏ ی هنرمندان ایران، اداره ‏ی کل امور هنرهای تجسمی و سفارت‏خانه ‏های برزیل و سوئیس در ایران، برنامه ‏های هفتمین سالگرد را به شرح زیر اعلام کرد:
- سخنرانی و نمایشگاه آثار «کیکو فارکاس» طراح هنرمند برزیلی در نگارخانه‏ ی مرتضی ممیز _ خانه‏ ی هنرمندان ایران
- نمایشگاه آثار 2 طراح گرافیک جوان سوئیسی؛ ایری اُپلاتک ویوناس فوگِلی در نگارخانه ‏‏های پائیز و زمستان _ خانه‏ ی هنرمندان ایران
- رونمائی کتاب «روی جلدهای مرتضی ممیز» - طراحی روی جلد کتاب و نشریات
- رونمائی از سایت استاد ممیز به آدرس www.momayez.ir
- کارگاه یک روزه ‏ی طراحی پوستر «کیکو فارکاس» با هنرجویان طراحی گرافیک مدرسه‏ ی ویژه

آقای آنتونیو سالگادو (سفیر کشور برزیل) و خانم لیویا لوی آگوستی (سفیر کشور سوئیس) سخنرانان بعدی این مراسم بودند که ضمن تشکر و تقدیر از تلاش‏ه ای بنیاد ممیز در زنده نگه ‏داشتن یاد استاد، به ارزش‏های روابط فرهنگی و هنری کشورهایشان با ایران تأکید کرده و مراسم امسال را نمونه‏ ای شاخص و ارزشمند از این گونه همکاری‏ ها قلمداد کردند.
دکتر مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه‏ ی هنرمندان ایران نیز در سخنان خود، با تقدیر از تلاش بنیاد و خانواده‏ ی ممیز در زنده نگه ‏داشتن یاد و خاطره ‏ی استاد، ایشان را به حق «پدر گرافیک ایران» دانسته و یادآور شدند که پیام هنر همواره در تمام طول تاریخ و در همه ‏ی جوامع جهان، پیام صلح و دوستی بوده و هست.
پس از این سخنرانی‏ها، با نمایش فیلم کوتاهی از سایت استاد ممیز، ساعد مشکی از راه‏ اندازی این سایت با طراحی و ساختاری بسیار ساده به یاری چند تن از طراحان گرافیک جوان خبر داده و کتاب «روی جلدهای مرتضی ممیز» (نشریات و کتاب) را رونمائی کردند.
در پایان این نشست، «کیکو فارکاس» طراح گرافیک مدعو از کشور برزیل با معرفی خود و نمایش تصاویری از آثارش، شیوه‏ های مطالعه، جمع‏ آوری و به کارگیری عناصر تصویری در خلق آثارش را برای حاضرین تشریح کرد.
گشایش گالری‏ های؛ مرتضی ممیز، پائیز و زمستان با حضور میهمانان و علاقه‏ مندان، پایان ‏بخش این مراسم نکوداشت در پایان روز جمعه در خانه ‏ی هنرمندان بود.
- پیام خانم افسانه ممیز به مناسبت این رویداد:
دلم خیال تو را رهنمای می‏داند جز این طریق ندانم خدای می‏داند
هفت سال است که «مرتضی ممیز» از میان ما رفته است. جای خالی او در عرصه ‏ی هنر و گرافیک ایران، به عنوان پدر و معلّمی دلسوز در دل تک تک شما و ما، حس مشترکی است که هر ساله ما را دور هم جمع می‏ کند.
این حس مشترک که قلب‏ های ما را به هم پیوند می‏زند، همان پیامی است که «مرتضی ممیز» در بودنش به آن اصرار داشت؛ «گروهی فکر کردن و گروهی عمل کردن.»
نمونه ‏ی کوچک آن هم همین است که هر سال در این هفت سال، برگزاری این مراسم را امکان ‏پذیر کرده است. نیروی محرکه ‏ی این جمع برگزارکننده، عشق و احترام به «مرتضی ممیز» است. هرکس گوشه ‏ای از کار را به عهده می‏ گیرد و صادقانه با مایه‏ گذاشتن از وقت و امکانات شخصی، اجرای درست آن را امکان‏ پذیر می‏ سازد.
برای این که از گوشه ‏ای از زحمات دوستان قدردانی کرده باشیم، تشکر می‏ کنیم از:
آقایان ساعد مشکی، بهروز متین ‏صفت، دکتر سمیع‏ آذر، امراله فرهادی، فیروز شافعی و همچنین کامبیز شافعی که زحمات نمایشگاه دو طراح جوان سوئیسی را عهده‏ دار بوده ‏اند و اونیش امین‏ الهی برای طراحی پوستر این رویداد.
از حمایت و همکاری آقایان دکتر سرسنگی مدیرعامل، حقیقت‏ شناس مدیر نگارخانه‏ ها، خلقی مدیر روابط عمومی و همه ‏ی همکاران خوب خانه ‏ی هنرمندان ایران سپاسگزاریم و نیز از آقای تن معاون محترم اداره ‏ی کل امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران.
در پایان تشکر و سپاس ویژه‏ ای داریم از سفیر محترم برزیل آقای «آنتونیو سالگادو» و سفیر محترم سوئیس در ایران خانم «لیویا لوی آگوستی» و بخش فرهنگی هر دو سفارت و نیز باقی دوستان و همکاران عزیز.
کاستی‏ هایی اگر هست که حتماً هست، ما را ببخشید و در رفع آن یاری‏ مان کنید.
از لطف و حضور همه ‏ساله‏ ی شما عزیزان صمیمانه سپاسگزاریم.
افسانه ممیز
19/08/91