گزارش نشست «یک روز ویژه با ابراهیم حقیقی از نزدیک »
ششمین نشست از سلسله نشست های آزاد مدرسه ی ویژه عصر روز جمعه 19 مهر 92 با حضور ابراهیم حقیقی ،هوشنگ گلمکانی(دبیر شورای نویسندگان ماهنامه ی سینمایی فیلم) و مجید عباسی ( طراح گرافیک) برگزار شد.
ابراهیم حقیقی در ابتدای این گفت و گو با اشاره ای به علاقه مندی های دوران کودکی و نوجوانی خود یعنی: خلوت گزینی،نقاشی با مداد رنگی و مطالعه ی بسیار گفت؛خانواده ی من همانند بسیاری دیگر دوست داشتند من مهندس یا پزشک شوم که مد آن روزگار بود.به همین خاطر در کنکور سراسری،در رشته ی شیمی دانشگاه شیراز قبول شدم و همزمان از رزروی های رشته ی معماری دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران بودم.اما با سماجت وارد این دانشکده شده و پس از 9 سال فارغ التحصیل رشته ی معماری شدم.
آشنایی با مرتضی ممیز و آغاز همکاری با او برای ساخت فیلم کوتاه«آنکه خیال بافت،آنکه عمل کرد » و پس از آن همکاری با کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان؛نقطه ی عطفی بود که علیرغم آموزش در رشته ی معماری ،به طرف گرافیک کشانده شدم.
علاقه مندی فراوان به طراحی و عکاسی، کار با گروه های تئاتر دانشکده برای طراحی پوستر ها و بروشورهایشان ، طراحی روی جلد کتاب و همچنین تجربه ها و کار حرفه ای با گروه های فیلم سازی و . . . بخش بزرگی از جستجو ها و عطش سیری ناپذیر حقیقی را تشکیل می دادند.
هوشنگ گلمکانی در پرسش هائی از حقیقی ، از اوخواست تا درباره نگرش، شیوه ها و تکنیک های کارش در ساخت تیتراژ های فراوان فیلم و سریال توضیح دهد.حقیقی نیز با نمایش چند نمونه از آثارش در این زمینه، با حوصله و دقت چگونگی دریافت سفارش،همکاری با کارگردان ها و تهیه کننده ها را شرح داده و به مشکلات و خوشی های کار اشاره کرد.
مجید عباسی نیز در این گفت وگو دوره های متفاوت کار حرفه ای ابراهیم حقیقی را مورد بررسی قرار داده و از او خواست تا درباره ی ویژگی های برجسته ی دوران کاری دهه ی 40 و 50 توضیح دهد که به زعم عباسی، این دوران درخشان ترین دوره های کاری حقیقی و بسیاری دیگر از هنرمندان کشورمان را شامل می شود.
این گفت وگو که نقد و نظر و بررسی دیدگاه ها و نقطه نظرات ابراهیم حقیقی بود از ساعت 5 عصر تا 8:30 ادامه داشت.
علاوه بر این نشست، گزیده ای از آخرین پوستر های حقیقی که کمتر دیده شده اند نیز در نگارخانه ی ویژه به نمایش در آمد.
نشست هفتم « از نزدیک » با حضور « آیدین آغداشلو » عصر روز جمعه 10 آبان 92 در مدرسه ی ويژه برگزار خواهد شد و در آن آغداشلو با فیروز شافعی و هومن مرتضوی به گفت و گو و نقد نظر خواهند پرداخت.