گزارش نشست « يک روز ويژه با آیدین آغداشلو از نزديک«
هفتمین نشست از سلسله نشست‌های آزاد مدرسه‌ی ویژه در سال 1392،با عنوان « يک روز ويژه از نزدیک با آیدین آغداشلو » عصر روز جمعه 10 آبان برگزار شد.
در این نشست فیروز شافعی و هومن مرتضوی به نقد و نظر و گفت و گو با آیدین آغداشلو پرداختند.
استاد آغداشلو در پاسخ به سوالی در خصوص « چيستی هنر در جهان امروز» و اينکه چه تعریفی را می توانیم ارائه کنیم به تفضیل صحبت کرده و با ذکر نمونه هایی از گونه گونی سبک ها، دیدگاه ها و اندیشه های هنرمندان، گفت؛
در حال حاضر من دیگر نمی توانم توصیف جامع و کاملی از هنر بدهم و شاید درست تر آن باشد که ما ابتدا بیاییم که هنر چه چیزی هست و چه چیزی نیست تا دست آخر شاید به یک تعریف نه چندان دقیق و روشنی برسیم!
آغداشلو با نقل قول از« اندی و ارهول» گفت:« اگر اثر هنری تبدیل به کالا نشود باقی نمی ماند». بنابراین، گرافیک جزو کالا شده ترین آثار هنر های تجسمی محسوب می شود.
او گفت طراحان گرافیک هنری را به وجود می‌آورند که سریعا تبدیل به کالا می شودو به همین واسطه وتکثیر آن ،تعریف تحسین آمیزی دارد و این گونه می توان بیان کرد که چندان ارتباطی هم با هنر های تجسمی ندارد. شاید برای آن که گرافیک ملموس تر از دیگر حوزه هاست، زیرا در مکانیزم،محاسبات و سیستم آن،که چگونه به وجود می آید وبه کجا راهی می شود ،راحت تر و شفاف تر بیان می شود.
انسان معاصر در پی اعلام حضور خویش است،و طراح نیز اعلام حضور خویش را از طرز روایت کردن خود از جهان تعریف می کند.و من دلبسته‌ی حوزه نقاشی بوده ام وحضور خود را اینگونه متفاوت رقم زده‌ام.
بحث دیگری که در مورد یک طراح گرافيک مطرح است، بدین گونه است که او، هم باید خلاق باشد،و هم معنای خویش را در آثارش منعکس کند،مانند خلوتی و آرامش در آثار مجید عباسی ،که با دیدن آثار او ، به نجابت و روح آرام او پی می‌بريم.
آغداشلو در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص کلاس‌های نقاشی‌اش، خود را فردی دو جهانه خوانده و می گوید من عرصه‌ای را انتخاب کردم که در شرف تهدید بود، همان فرهنگ جهانی که به آن غرب زدگی نیز می گفتند، که البته حرف بی ربطی بود! و در ادامه می گوید:
امروزه مهمترین و عمده ترین هنرمندان حاضر این مملکت ،فرهنگ غربی ،جهانی را در آثارشان جای داده اند.اکنون ما با گذشته ای از فطرت های مختلف که به نوعی به ما رسیده، با کوله باری از گذشته ،در مقابل جهان ایستاده ایم .جهانی که یک اندازه خاصی برایمان ارزش قائل است.و من به سهم خود وظیفه دارم ،آن کتابی را که از بر کرده ،آموخته ام را همانند فیلم فارنهایت به دیگران انتقال دهم .
آغداشلو در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص برخی لی آوت های زشت و نادرستی که بر روی کارهایش صورت گرفته می گوید ؛
من تصویر گری خود را به پایان می رساندم ،و آثارم را به سفارش دهنده‌ام می دادم و با خود می پنداشتم که این آثار به یقین دست شخصی کاردان سپرده شده و به خوبی صفحه آرایی خواهد شد ،که اینگونه نشد و من هم هیچ‌گاه اعترضی به این موضوع نکردم.
آغداشلو در پاسخ به پرسش دیگری در باب برند شدن « آغداشلو » پاسخ داد ؛
هر هنرمند زمانی به جهان بینی خویش خواهد رسید که بدون امضاء آثارش قابل شناخت باشد. در عین حالی که معنی وجودش را بیان می کند و تمام هستی و تاریخ را هم در خود جای می‌دهد. در آن موقع است که می توان گفت ؛ آن فرد دارای جهان بینی شده و دارای شهرت و آوازه‌ای است. او توضیح داد که من هیچگاه تلاشی برای برند شدن نداشته‌ام.کارهائی خلق کرده ام که دوست شان داشته ام.من بعد هم تقریباً هرکاری که دلم بخواهد انجام خواهم داد.بنابراین اگر هم «آغداشلو» برند شده است.من تعمّد و اصراری بر آن نداشته ام.
در این نشست، تعدادی از تصویرسازی ها، پوستر ها و طراحی های روی جلد کتاب و مجله ی آیدین آغداشلو نیز در نگارخانه ی ویژه به نمایش درآمد.
هشتمین نشست « از نزدیک » با حضور « مجید عباسی » روز جمعه اول آذر 1392 در مدرسه‌ی ویژه برگزار می شود که در آن، بیژن صیفوی و تهمتن امینیان با مجید عباسی به گفت و گو و نقد و نظر خواهد پرداخت.