گزارش نشست « يک روز ويژه از نزديک با مجيد بلوچ «
نهمین نشست از سلسله نشست‌هاي آزاد مدرسهي ويژه در سال ۱۳۹۲ با عنوان » يک روز ويژه از نزديک با مجيد بلوچ » عصر روز جمعه بیست و نهم آذر ماه برگزار شد.
در اين نشست عليرضا مصطفی زاده و تهمتن امينيان به گفت و گو و نقد و نظر با مجید بلوچ پرداختند.
مجید بلوچ از تجربیات با ارزش خود در مورد روند کار آژانس های تبلیغاتی پیش از انقلاب گفت. از سال‌هایی که در آژانس زیبا یکی از بزرگترین آژانس های تبلیغاتی پیش از انقلاب٬ در اتاق فکر در تعامل با یک کپی رایتر به ایده پردازی میپرداخته است.
وی در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی روند کار آژانس های تبلیغاتی آن دوره توضیح داد: آنطور که در خاطرم هست٬ در آژانسهای زیبا٬ آوازه و کاسپین و غیره کار توسط بازاریابان (Account Manager) به ما توضیح داده میشد و در اتاق فکر روی آن ایده پردازی میشد و بعد از ارائه آرت ورک٬ توسط بخشهای اجرایی کار نهایی میشد٬ روندی که بر پایه تجربه و دانش بنا شده بود.
علیرضا مصطفی زاده با ابراز خرسندی از شرکت در این نشست سوالّهای خود را شامل دو بخش تجربه های کاری مجید بلوچ در دورانی که برای ما تجربه‌های خیلی جذابی هستند و دانسته های ما از آن کم است و بخش دیگر در مورد ویژگی های کار و شخصیت خود مجید بلوچ را به پرسش گذاشت.
مجید بلوچ در پاسخ به این سوال که چرا فعالیت او پس از انقلاب در حوزه تبلیغات محدود شده است گفت: فعالیت من در کمیته انجمن صنفی طراحان گرافیک برای موزه گرافیک و کار بر روی پروژه‌ی مجموعه کتاب های فرهنگنامه کودکان و نوجوانان فرصت کمتری برای فعالیت در حوزه تبلیغات برای من باقی گذاشته است و فعالیتهایم را تنها به سفارش های دفتر شخصی‌ام محدود کردهام.
تهمتن امینیان از اهمیت بالای لیاوت و استفاده‌ی هرچه ساده تر از عناصر در کارهای مجید بلوچ گفت و همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ارتباط نزدیکش با مجید بلوچ و میزان اثر گذاری این رابطه بر فعالیت حرفه‌ایش گفت: تجربیات اولیه من در زمینه طراحی گرافیک در آتلیه مجید بلوچ شکل گرفت و فرصتی بود تا من با روال حرفه ای کار گرافیک آشنا شوم اما تجربیات من در زمینه تبلیغات به بعد از آن دوره مربوط میشود.
در ادامه‌ی جلسه بحثی در ارتباط با چرایی عدم انتقال تجربیات نسل گذشته به نسل جدید و شکاف عمیقی که در این میان ایجاد شده است شکل گرفت و امراله فرهادی در مورد دغدغه‌ی بالا رفتن کمیت آژانسهای تبلیغاتی و پایین آمدن کیفیت کارهایی که در حال حاضر ارائه میشود بیان کرد: آهسته آهسته از سال ۱۳۸۰ به بعد آژانسهای تبلیغاتی با در نظر گرفتن منافع بالای رسانه‌ها فعالیت خود را صرفا برای فروش رسانه‌هایی که در اختیار داشتند محدود کردند و اهمیت ارائه ایده ها و طرح های درست و خلاقانه٬ چه در قالب کمپین های تبلیغاتی و چه در حوزه های دیگر تبلیغات به حاشیه رفتند.
مجید بلوچ از برنامه سلسله نشست‌های مدرسه‌ی ویژه تشکر کرد و گفت فکر میکنم برای ما جای قدردانی دارد که این برنامه‌ها (گفتگو با ۱۲ نفر از نزدیک ) در حال حاضر توسط این آموزشگاه در حال برگزاری است٬. ما در گذشته از این دست کارها نداشتیم٬ چیزی از گذشته برایمان باقی نمانده و این برنامه ها میتواند جایگاهی برای تاریخ شفاهی طراحی گرافیک ما باشد. در حقیقت تدوین تاریخ معاصر گرافیک ایران توسط مدرسهی ویژه آغاز شده است.
در طول ۳ ساعت پرسش و پاسخ٬ مجید بلوچ تجربیات با ارزش خود در مورد روند کار آژانسهای تبلیغاتی پیش از انقلاب که شامل نکته‌های قابل تامل و با ارزشی بودند را در اختیار حاضران گذاشت.
لازم به ذکر است که برخی از آثار این طراح پیشکسوت از روز جمعه بیست و نهم آذر به مدت یک هفته در نگارخانه‌ی ویژه به نمایش گذاشته شده است.