مراسم نکوداشت استاد ایرج انواری
طراح گرافیک، مدرس دانشگاه ها و مراکزعلمی آموزشی کشور
مراسم نکوداشت استاد ایرج انواری در هفتاد ودومین سال تولدش به همت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و جمعی از شاگردانش، روز جمعه ۱۹ دیماه ۱۳۹۳ در سالن استاد جلیل شهناز ، خانۀ هنرمندان ایران از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ برگزار می شود.
ایرج انواری از دانش آموختگان دانشکده هنرهای تزئینی در رشته چاپ و نگارش (نام آن روز رشته گرافیک در دانشکده تزئینی) می باشد که پس از آن در مدرسه آردکو پاریس به ادامه تحصیل روی می آورد و با گرافیک روز دنیا آشنا می شود.
پس از بازگشتش به ایران در دانشکده سابق خود(دانشکده تزئینی) به تدریس پرداخته و طرح دروس قدیمی گرافیک را به روز می نماید.
او سعی به هویت بخشی به رشته گرافیک و تفکیک هر چه بیشترآن، از رشتۀ نقاشی کرده و دروسی جدید همچون ایلوستراسیون(تصویرسازی) و مبانی را به دروس قبلی اضافه می کند. آموزش گرافیک را از حالت دلی و غریزیِ صرف خارج نموده و امر پژوهش را برای ایجاد مفهوم در طراحی گرافیک، باب می کند.
اولین پروژه تحقیقاتی برای اخذ مدرک لیسانس در رشتۀ گرافیک را با موضوع سفالینه های لالجین طرح ریزی و به صورت گروهی بر روی جنبه های اجتماعی، اقتصادی، محیطی و...آن مطالعه می نماید تا از طریق اطلاعات بدست آمده به طراحی پوستر، بروشور یا هرگونه رسانه ی اطلاع رسانی و تبلیغاتی دیگر بپردازد.
از دیگر فعالیت های مهم و ماندگارایشان ، برنامه ریزی و راه اندازی رشته ی کارشناسی ارشد گرافیک می باشد.
ایرج انواری در سال 1355 مجدداً به فرانسه بازگشته و مشغولِ تحصیل در دوره دکتری با موضوع برخوردی نشانه شناسانه با خط فارسی، زیر نظر آلژیرداس ژولین گرماس، نشانه شناس برجسته لیتوانیایی شد.

این مراسم ،علاوه بر نکوداشت و معرفی کامل تر وی، به نمایش بخشی از آثار و همچنین نمایش فیلم مستندی از زندگیِ این معلم پیشگام و تاثیرگذار بر جریان آموزش گرافیک خواهد پرداخت.

جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ - از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰
سالن استاد جلیل شهناز - خانه هنرمندان ایران