نشست آزاد میراث ماندگار
نشست آزاد میراث ماندگار
با حضور فرشید مثقالی- مصطفی اوجی و کوروش پارسا نژاد
همزمان با برگزاری نمایشگاه منتخبی از پوسترهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گالری ویژه، بعد از ظهر روز چهارشنبه 14 مهر ماه 89 نشست آزاد « میراث ماندگار » با حضور؛ فرشید مثقالی، مصطفی اوجی و کوروش پارسا نژاد در محل گالری و مدرسه ویژه برگزار شد.
این نشست، دومین برنامه از سلسله نشست¬های تخصصی است که مدرسه ویژه با همکاری هفته¬نامه تحلیلی پژوهشی گرته، همزمان با برگزاری نمایشگاه¬های تخصصی طراحی گرافیک برگزار می¬کند. که دبیری آن به عهده آرش تنهائی بود.
امراله فرهادی در ابتدای جلسه، با توضیح چگونگی جمع آوری پوسترها و برپائی این نمایشگاه توسط « آذین فرمندی » از تلاشهای 2 ساله ایشان تقدیر کرده و به معرفی مهمانان برنامه پرداخت. فرهادی پیدایش کانون را یکی از رویدادهای جریان ساز در حوزه فرهنگ هنر و ادبیات کودکان و نوجوانان کشور دانسته و آثار طراحی گرافیک کانون را به عنوان« میراث ماندگار تاریخ گرافیک ایران » معرفی کردند.
فرشید مثقالی از پیشگامان طراحی گرافیک و تصویرسازی ایران، اولین مدیر واحد طراحی گرافیک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودند که با همکاری یاران دیگر؛ عباس کیارستمی، مرتضی ممیز، ابراهیم حقیقی، مصطفی اوجی، بهرام خائف، پرویز محلاتی، محمدرضا دادگر و ... آثار درخشانی را خلق کردند.
در این نشست، فرشید مثقالی به چگونگی شکل¬گیری کانون، دعوت به کار از ایشان، همکاری با دوستان دیگر پرداخته و دوران کار در کانون را، از بهترین و دلنشین¬ترین دوران کار حرفه¬ای خود دانستند. مثقالی با توضیح در خصوص چگونگی کار در آن زمان با امکانات و ابزار محدود و کمبودها، بازده کار کانون را چه در حوزه طراحی گرافیک و چاپ و نشر و چه در تشکیل و توسعه کتابخانه¬های بی شمار، درخشان توصیف کردند.
مصطفی اوجی نیز با اشاره به چگونگی آغاز همکاری¬اش با کانون و فرشید مثقالی به عنوان مدیر آتلیه گرافیک، به نوآوریها و خلاقیت¬هائی که در کار ایجاد می¬کردند پرداخته و راحتی و روانی در تصمیم گیریهایی نهائی را ستایش کردند. اوجی در ادامه صحبت¬هایش به طراحی¬های عناوین پوسترها و آثار کانون با قلم¬های ابتکاری و نو پرداخته و تأکید کرد؛ در آن زمان که تنها یک قلم « زر » وجود داشت طراحان کانون پیش درآمد طراحی قلم¬های فارسی بسیاری را آغاز کردند.
کوروش پارسانژاد، مدیر فعلی واحد طراحی گرافیک کانون، با اشاره به افت وخیزهای که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سپس جنگ تحمیلی برای کانون پدید آمد گفت؛ علیرغم سابقه درخشان و گستردگی که کانون در سالهای پیش از انقلاب بدست آورده بود اما برای مدت چند سال تا پایان جنگ همه چیز افت کرد. اما خوشبختانه دوباره به کارش ادامه داد.
پارسانژاد در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد؛ در حال حاضر، کانون سالانه حدود 100 عنوان کتاب تولید می¬کند که واحد طراحی گرافیک کانون هم وظیفه اش طراحی و آماده سازی همین تولیدات و برخی تولیدات دیگر مانند پوستر، CD، انیمیشن و... است.
لازم به ذکر است که مشروح کامل این گفت¬وگو توسط هفته¬نامه الکترونیکی گرته، به زودی منتشر خواهد شد.