نشست تخصصی «مدیریت ارتباطات و تبلیغات مدرسه ویژه»
نشست تخصصی «مدیریت ارتباطات و تبلیغات مدرسه ویژه»
این نشست روز چهار شنبه 29 دی در سالن بتهوون خانه هنرمندان ایران با حضور جمع کثیری از دانشجویان، اساتید، اعضای شورای طرح برنامه «دوره تخصصی یکساله مدیریت ارتباطات و تبلیغات» و دست اندرکاران تولید، صنعت و تبلیغات برگزار شد.
سخنرانان این میزگرد؛ شهرزاد اسفرجانی، پریسا پروشانی، امرا... فرهادی، صفا صیرفی، نژده هوانسیان و علی صالحی بودند.
در ابتدای این نشست امرا... فرهادی، موسس « مدرسه تخصصی طراحی‏گرافیک و ارتباطات ویژه» که مدیریت این جلسه را برعهده داشت، ضمن تشکر از شرکت‏کنندگان و حامیان، توضیحاتی پیرامون مراسم «5 سال ، مطالعه، برنامه‏ریزی و آموزش» این مدرسه و دستاورد‏های آن ارائه دادند.
سپس شهرزاد اسفرجانی «سرپرست دوره مدیریت ارتباطات و تبلیغات»، ضرورت‏های تشکیل این دوره را ايجاد يك مرجع آموزشي سيستماتيك برای تربیت نیروهای متخصص، انتقال تجربه‏ها و ارزش‏های حرفه‏ای به نسل‏های دیگر دانست.
ایشان اظهار داشتند که این دوره یک بار در سال با بیش از 200 ساعت کلاس و کارگاه آموزشی در قالب 4 ترم، 12 عنوان درس تخصصی و 10 عنوان کلاس و کارگاه عملی تکمیلی با همکاری بیش از 15 استاد و برای حداکثر 25 دانشجو که از دو حوزه؛ آژانس‏های تبلیغاتی و تولید کنندگان گردهم می آیند، برگزار می شود.
در این میزگرد، مهندس علی صالحی، مدیر بازاریابی شرکت فومن شیمی ضمن تاکید بر این نکته که نگرش صاحبان کالاهم یک نگرش مارکتینگ و هم یک نگرش تبلیغاتی است، لزوم پرورش نیروهای تخصصی در تمام حوزه‏های این صنعت از قبیل طراحی گرافیک، بازاریابی، مدیریت برند، تحقیقات بازار و برنامه‏ریزی رسانه را ضروری دانسته و تخصیص بودجه جداگانه برای آموزش این نیروها را برای سازمان‏های در حال رشد امری الزامی اعلام کردند.
نژده هوانسیان (عضو شورای طرح و برنامه) این دوره، پرورش و آموزش «تفکر در دیزاین» (نه فقط طراحی دو بعدی بصری!) را در میان طراحان گرافیک جوان ضروری دانسته و ابراز داشتند که؛ دوره «یکساله تخصصی مدیریت ارتباطات و تبلیغات» با ارائه درس «کاربرد دیزاین در تبلیغات» سعی در تفکیک وظایف و مسئولیت‏‏های «دیزاینر» و متمایز کردن نقش او با یک هنرمند را دارد.
دکتر پریسا پروشانی مدرس تحقیقات بازار و مدیر عامل شرکت تحقیقاتی بازارنگر پایین بودن «اثربخشی» تبلیغات حاضر در ایران را یکی از معضلات بنیادی چرخه بازاریابی و تبلیغات دانسته، و دلیل وجود این نارسایی را عدم شناخت کافی دست اندرکاران ارتباطات و تبلیغات از مخاطبان و مصرف کنندگان خود و هم چنین عدم تخصیص بودجه کافی برای تحقیقات قبل از فعالیت های بازاریابی و تبلیغات اعلام کرد.
پروشانی در بخش دیگری ازسخنان خود،گفت: بیشتر پروژه های تحقیقات بازار در ایران توسط تولید کنندگان خارجی و شرکت های بین المللی انجام شده، در حالی که تمایل برندهای بزرگ ایرانی برای این گونه فعالیت‏ها بسیار کمرنگ بوده است.
صفا صیرفی مدرس برنامه ریزی رسانه در دوره«یکساله تخصصی مدیریت ارتباطات و تبلیغات» مدرسه ویژه پس از ارائه آماری از وضعیت رسانه‏های ایران و جهان اعلام داشت؛ بودجه تبلیغات در رسانه‏های جمعی ایران قابلیت افزایش 5 برابری را دارند اما به دلیل عدم شناخت کافی دست‏اندرکاران از مخاطب و رسانه مناسب و در نتیجه عدم برنامه‏ریزی رسانه‏ای هدفمند، تاکنون نتوانسته‏ایم بودجه یادشده را به میزان لازم جذب و در جایگاه درست خود هزینه کنیم.
شهرزاد اسفرجانی در پایان این نشست دست اندرکاران تبلیغات را خدمتگزاران جامعه معرفی کرده و توفیق یک تبلیغ را در گرو شناخت درست مصرف کنندگان، درک صحیح از نیازهای کارفرما،کار گروهی منسجم توسط دست‏اندرکاران این حوزه (یعنی؛ بازاریابی، تحقیقات بازار، امور مشتریان، مدیریت استراتژیک برند، ایده پردازی، دیزاین و برنامه ریزی رسانه) دانست.