«اين قشنگ‌ترين روز تولدي بود كه من تا حالا داشتم» گزارشي از مراسم «درستايش 70 سالگي کامران کاتوزيان»
يازدهم آذرماه امسال، مراسم نکوداشت سالروز تولد استاد کامران کاتوزيان، با عنوان «درستايش70 سالگي کامران کاتوزيان» در سالن «استاد جليل شهناز- خانه ‏ي هنرمندان ايران» برگزار شد.
نکوداشت استاد کاتوزيان با نمايش فيلم کوتاهي از زندگي اين هنرمند همراه بود که در آن دوستان و شاگردان استاد کاتوزيان از جمله؛ آيدين آغداشلو - ابراهيم حقيقي - احمد عالي - شهرزاد اسفرجاني - مجيد بلوچ - مجيد دوخته چي زاده - محسن ميرزايي – منوچهر مستوفي- هومن مرتضوي و برادران سليماني(مديران شرکت نيک کالا)، به معرفي و شرح دوران همکاري يا دوستي‏شان با او پرداختند.
امراله فرهادي، مدير و موسس «مدرسه‏ ي ‏ويژه» که اين مراسم به کوشش او برگزار شده بود، در ستايش70 سالگي کامران کاتوزيان گفت: كاتوزيان يكي از تاثيرگذارترين طراحان گرافيك ايران است كه تلاش‌هايش در طراحي تبليغات براي نشريات در چند دهه‌، درخشان‌ترين دوران تبليغاتي ايران را به نام خود رقم زده است.
او ادامه داد: كاتوزيان علي‌رغم پرهيز و دوري‌اش از تدريس، ‌آتليه‌اش مدرسه‌اي عالي بود كه طراحان تبليغات موفق بسياري را در خود پرورش داده است. طراحي كه براي بسياري از طراحان تبليغات امروز ايران نمونه و الگوي موفقي از خلاقيت و نوآوري براي يك كمپين تبليغاتي است. فرهادي در پايان سخنانش به نمايندگي از سوي دوستان و شاگردان کاتوزيان گفت: «استاد كاتوزيان عزيز تولدت مبارك»
در ادامه‏ ي مراسم، ابراهيم حقيقي طراح گرافيک، درباره کاتوزيان گفت: در حوزه‌ي تبليغات، كامران كاتوزيان هميشه تاثير گذارترين فرد بود، به گونه‌اي كه وقتي مي‌خواهند راجع به تبليغات صحبت كنند آن را به دوران قبل از كاتوزيان يا بعد از آن نسبت مي‌دهند.
حقيقي با اين تعبير که كاتوزيان كارش را بلد است،‌ گفت:‌ کاتوزيان مي‌دانست چگونه يك تصوير را براي يك فيلم ساماندهي كند و چگونه يك كالا را بفروشد و بايد بگويم هر صاحب كالايي كه با او كار مي‌كرد موفق بود. كساني كه كالاي نوظهوري داشتند با همكاري كاتوزيان تبديل به يك «برند» مي‌شدند ،چرا كه اين توانايي در آستين كاتوزيان است و مي‌داند چگونه بايد شعار خوب طراحي كند. همچنين شاگردان او امروز جزو موفق‌ترين سرآمدهاي تبليغات هستند.
حقيقي درباره‌ي شخصيت كاتوزيان مطرح كرد: تنها پول درآوردن دغدغه‌ي زندگي او نيست. او به شهر و آدم‌هايش فكر کرده و به صنعت مملكت كمك مي‌كند. با اين كار شهر را با بيلبوردها از خاكستري بودن در مي‌آورد؛ يعني جامعه برايش بسيار مهم است.
اين طراح گرافيك در پايان سخنانش افزود: دانش بصري شهرنشينان به سبب كارهاي كاتوزيان وشاگردانش رشد كرد و اين عادت را رواج داد كه هميشه بايد با آدم‌هاي حرفه‌اي كار كرد.
در پايان اين مراسم نيز كاتوزيان در جمله‌ي كوتاهي خطاب به حاضران گفت: اين قشنگ‌ترين روز تولدي بود كه من تا حالا داشتم.

لازم به ذکر است که در مراسم نکوداشت كامران كاتوزيان، هنرمنداني چون آيدين آغداشلو، قباد شيوا، شهرام ناظري، احمد عالي، گلي امامي و.... حضور داشتند. علاوه بر اين مراسم، نمايشگاهي از آثار نقاشي و برخي از کمپين‏هاي تبليغاتي کاتوزيان در نگارخانه ‏ي تابستان خانه‏ي هنرمندان براي مدت يک هفته به معرض نمايش گذاشته شد.