گزارش نشست يک روز ويژه با «مرتضی مميز» از نزديک
پنجمين نشست از سلسله نشست‌های آزاد مدرسه‌ی ويژه با حضور آيدين آغداشلو، صادق قره مصطفی و ابراهيم حقيقی عصر روز جمعه 5 مهرماه 92 برگزار شد.
در بخش اول اين گفتگو، ابراهيم حقيقي با مقدمه‌اي کوتاه اهداف برگزاري اين نشست‌ها را در مدرسه‌ی ويژه بيان کرده، سپس با اشاره‏اي به شخصيت زنده ياد «مرتضي مميز» - کار و تلاش بي وقفه و همچنين ويژگيیهای معلّمي او، ادامه سخن را به آيدين آغداشلو سپرد.
آيدين آغداشلو با بيان خاطره‌ای از اولين ديدارشان در دانشکده هنرهاي زيبا؛ مميز را ستايش شده ترين طراح گرافيک کشور خواند که لياقت اين همه ستايش را نيز داشت.
آغداشلو در ادامه گفت و گو، با اشاره به سختی هاي کار و هنرمندان در دهه هاي 30، 40، مرتضی مميز را به عنوان انساني پويا و جست‌وجوگر، يکي از پرکار ترين و تاثيرگذارترين هنرمند طراح گرافيک خواند که همه چيز براي او گرافيک بود،هيچ گاه کوتاه نيامد، به هرچيزي رضايت نداد،تن به کم نداد و با سرسختي و استقامت و جنگ همه جانبه نام گرافيک و گرافيست را در کشور ما جا انداخت . او علی‌رغم گاه تلخي و تندی هايش، با آداب داني قابل تحسين ومهربانی و رأفت و عطوفت اش همه را دوستدار خود کرد، به همين لحاظ هيچ گاه نمي شد مرتضی مميز را ناديده گرفت و اگر سال‌های زيادي هم از مرگش بگذرد باز هم همين طور خواهد بود.
در بخش دوم، صادق قره مصطفی طراح گرافيک ترکيه که به مناسبت هشتمين سالگرد نکوداشت ياد «استاد مرتضی مميز» مهمان بنياد مميز بود در اين نشست حضور يافت .
در ابتداي اين بخش، ابراهيم حقيقي شعري از«کنستانتين پترو کوافي» با عنوان «ايتاکا» را به انتخاب قره مصطفي به زبان فارسي خواند. قره مصطفی هم مجموعه‌ای از اسلايدهائی که به اتفاق مميز از معماري استانبول و کاربردهای تايپوگرافی در آن‌ها گرفته بود به نمايش گذاشته و همزمان با نمايش اسلايد ها، نکاتي از گفت و گو هايشان را در اين باره نقل کرد.

مجموعه‌ای از پوسترها، روي جلد کتاب و مجلات مرتضی مميز نيز به طور همزمان در نگارخانه ويژه به نمايش گذاشته شد.
نشست بعدی مدرسه‌ی ويژه با عنوان «يک روز ويژه از نزديک با ابراهيم حقيقی» روز جمعه 19 مهرماه 92 ساعت 5 عصر برگزار خواهد شد.