گزارش نشست «يک روز ويژه از نزديک با سیامک فیلی‌زاده«
دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌هاي آزاد مدرسه‌ي ويژه با عنوان» يک روز ويژه از نزديک با سیامک فیلی‌زاده» عصر روز جمعه یازدهم مهر ماه ۱۳۹۳برگزار شد.

در اين نشست محمودرضا بهمن پور و ساعد مشکی به گفت و گو و نقد و نظر با سیامک فیلی‌زاده پرداختند.

سیامک فیلی‌زاده دانش آموخته رشته طراحی گرافیک است و کارش را همزمان با تحصیل از سال دوم هنرستان آغاز کرده و تا کنون علاوه بر طراحی پوستر٬ جلد کتاب و... نمایشگاه‌هایی را نیز در زمینه های هنری دیگر برگزار کرده است .

بهمن‌پور ضمن تشکر از مدرسه ویژه برای برگزاری نشست‌های تخصصی٬ درباره‌ی خصوصیات کارهای فیلی زاده و شیوه‌ی نگرش وی به هنر پرداخت. او از دقت و بهره‌گیری درست از تکنیک‌های مختلف در کارهای فیلی‌زاده گفت و اینکه وی همیشه منتقد کارهای خودش بوده و هرگز برای رسیدن به یک امضا مشخص به تکرار روی نیاورده است.

فیلی‌زاده به نقش کمرنگ تحصیلات آکادمیک و در مقابل تاثیر گذاری تجربه گرایی بر زندگی کاری‌اش اشاره کرد و گفت٬ "تا جایی که حتی امروز هم به‌ دنبال تجربه‌ّهایی نو و به دور از تکرار و سکون است."

ساعد مشکی با اشاره به فضا و رویه مشخصی که در نشر نظر و کارهای آن وجود داشته و دارد٬ تعبیری از اشرافیت و تجمل گرایی را در کارهای فیلی‌زاده مطرح کرد. اشرافیت و تجمل‌گرایی که از نگاه امروزی و مدرنی در دیزاین برخوردار است. نگاهی متفاوت به سوژه‌هایی تکراری که در نهایت ، یک برخورد خاص و کاملا متفاوت را ارائه می‌کند.

فیلی‌زاده با بیان تفاوت نقش و اهمیت طراحی گرافیک برای موضوعات تبلیغاتی و فرهنگی٬ از میزان تاثیرگذاری گرافیک تبلیغاتی بر سلیقه مردم یک جامعه سخن گفت و اضافه کرد: طراح گرافیکی که در حوزه تبلیغات کار می‌کند باید به عنوان یک تولید کننده تاثیر گذار٬ از سلیقه و نگاه خوبی ورای دیگر مردم جامعه برخوردار باشد. نگاهی که بتواند علاوه بر برقراری ارتباط با مخاطبان و مصرف کنندگان٬ سلیقه آنها را نیز ارتقا دهد. وی در ادامه به تعبیر اشرافیت و تجمل گرایی در کارهایش که از سوی مشکی مطرح شده بود اشاره کرد و گفت: شاید علت این نوع نگاه و برخورد در کارهایم، برگرفته از تجربه‌ی کار در حوزه طراحی گرافیک برای تبلیغات بوده و علاقه ی زیاد من به خلق آثار دقیق، شسته رفته ، تر و تمیز و فاخر باشد.

در ادامه‌ی نشست بهمن پور از دورانی گفت که تمامی طراحان گرافیک پیرو طرز فکری مشخص بودند و طراحی که از آن فضا و رویه پیروی نمی‌کرد به نوعی از جامعه صنفی خود طرد و منزوی می‌شد. از نگاه او سیامک فیلی‌زاده جزو آن دسته از طراحانی بود که در آن میان تلاش کردند تا با دانش و آگاهی از آن فضا به درستی فاصله گرفته ، و خود را اسیر هیجان و خودنمایی های کاذب نکنند.

در طول حدود بیش از ۲ ساعت گفت و گو٬ فیلی‌زاده از تجربیات خود در برخورد با سوژه‌های مختلف در زمینه‌‌ی طراحی گرافیک سخن گفت، و با اشاره به فعالیتهای چند سال اخیرش( نمایشگاه های هنری‌) ، بر دوری جستن از آن فضاهای هیجانی و تولید آثار (پوستر) برای حضور در جشنواره ها تاکید کرد.

لازم به ذکر است که برخی از آثار این هنرمند از روز جمعه یازدهم مهر ماه به مدت یک هفته در نگارخانه ویژه به نمایش گذاشته شده است.