نمایشگاه طراحی شرقی
نمایشگاه طراحی شرقی؛ مروری بر پوسترهای تایپوگرافی چهار نسل طراحان گرافیک ایران افتتاح شد.
در مراسم گشایش این نمایشگاه که ساعت 10 صبح 28 آبان در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای بانو و با حضور پرتعداد دانشجویان، اساتید، مسئولین و علاقمندان برگزار گردید، ابتدا ریاست مؤسسه آموزش عالی میرعماد، آقای دکتر عبدالجواد احمدی، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نمایشگاه در قزوین، آمادگی این مؤسسه را جهت برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری دیگر اعلام داشته و از سازمانها و دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر خواستند درجهت همافزایی و اعتلای بیشتر فرهنگ و هنر استان همکاری گستردهتری را به عمل آورند. همچنین به دانشجویان رشتههای هنر توصیه نمودند که با شناخت بیشتر استادان و پیشکسوتان بتوانند از آثار این بزرگان بهره لازم را ببرند.
در ادامه آقای علیرضا وکیلی، دبیر نمایشگاه توضیحاتی درباره روند شکلگیری و برگزاری این رویداد فرهنگی ارائه داد و گفت :
در مرداد ماه سال جاری از طرف «هفته طراحی میلان» از ایران درخواست گردید که با پوسترهای تایپوگرافی در این برنامه حضور یابد که مسئولیت انتخاب و گردآوری آثار 30 تن از طراحان گرافیک به عهده اینجانب گذاشته شد و این نمایشگاه با همراهی «پایگاه اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی» در هفته اول مهرماه در شهر تورین ایتالیا برگزار گردید. پیش از برگزاری نمایشگاه و با حمایت مؤسسه آموزش عالی میرعماد و هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران، کتاب نمایشگاه چاپ شد. ایده برگزاری نمایشگاه در قزوین توسط آقای حبیب هادیزاده مقدم به مؤسسه میرعماد ارائه گردید که با استقبال مواجه شد و امروز شاهد به ثمر نشستن این ایده در شهر قزوین هستیم.
مهمان مدعو این برنامه آقای عمار عیسی پور بود که سخنرانی خود را با عنوان : « تایپولوژی _ تایپوگرافی» آغاز کرد.
او در سخنان خود با نمایش نمونهها و کلیپهای متنوعی، به موارد زیر اشاره نمود :
- طبقه بندی نوع و گونه با توجه به ویژگیهای ساختاری، نشانهای و عملکردی تایپ.
- رسالت حروف، انتقال مؤثر پیام بر مبنای زبان، فرهنگ و خاطرهای مشترک بین طراح و خواننده.
- دسته بندی عناصر نوشتاری به دست نوشتهها، خطوط سنتی و حروف ماشینی.
او در ادامه به ظهور رسانه های جدید و نیاز به ابزارهای مؤثر اشاره کرد و گفت : موشن گرافیکس از جمله این ابزارها است که با آمیختن تایپ، تصویر، صدا و حرکت، امکان ارتباط مؤثر را افزایش میدهد.این سخنرانی با استقبال و تشویق حضار همراه بود.
در ادامه مراسم، نمایشگاه مروری بر پوسترهای تایپوگرافی چهار نسل طراحان گرافیک ایران افتتاح گردید.
در این نمایشگاه آثار طراحان زیر حضور داشتند : قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، علیرضا مصطفی زاده ابراهیمی، ساعد مشکی، مجید عباسی، کوروش پارسانژاد، فرزاد ادیبی، بیژن صیفوری، مهدی محمدی، اونیش امین الهی، علیرضا وکیلی ورجوی، پریسا تشکری، کسری عابدینی، دامون خانجان زاده، بهراد جوانبخت، کوروش جدی، مریم عنایتی، لیلا میری، آرمین مهدوی، احسان رضوانی، امیرحسین قوچی بیک، مجیدکاشانی، مهدی سعیدی، مهدی مهدیان، رضا باباجانی، امید نعم‌الحبیب، عمارعیسی پورطوطی زاد، مهدی فاتحی، محمد اردلانی، مسعود آقایی و ائلمان تقی‌دوست.
لازم به ذکر است که این نمایشگاه با حمایت : سازمان زیباسازی شهرداری قزوین، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین، استودیو ای وی وی، مدرسه ویژه، مجله تندیس، سایت رنگ مگزین، سایت گرته، سایت گرافیک نت و پایگاه اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی برگزار گردید.