دومین نشست خبری اولین نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور برگزار شد
در این جلسه ایمان آل مظفر دبیر این رویداد و مدیر مسئول وب سایت "بسته ها" ،امراله فرهادی و بهرام کلهرنیا از اعضاء مشاوران این دوسالانه و مهرداد ذوالنور مدیر ارتباطات و روابط عمومی و جمع قابل توجهی از اصحاب رسانه حضور داشتند. در ابتدای این نشست که روز دوشنبه شش مهر در تالار امیر خانی خانه هنرمندان برگزار شد مهرداد ذوالنور ضمن خوشامد گویی و تشکر از حمایت رسانه ها در پوشش این رویداد اشاره کرد که در این جلسه نکات آماری و اطلاعات فنی در کنار اشاره به اهداف و توجه ویژه ی هیئت مشاوران به بخش پژوهش و آموزش در موضوع بسته بندی مطرح و در آخر جلسه از پوستر این نمایشگاه رونمایی خواهد شد. او سپس از دبیر این نمایشگاه خواست تا گزارش خود را ارائه دهد.

ایمان آل مظفر در آغاز با اشاره به آثاری که به این دوسالانه ارسال شده است، رسیدن ۱۸۰ اثر از ۱۷۵ طراح به دبیرخانه این نمایشگاه را نشانه استقبال طراحان از این نمایشگاه دانست. وی از افتتاح این نمایشگاه ۱۰ روزه در تالارهای بهار و تابستان خانه هنرمندان در ۱۷ مهرماه خبر داد و از این که مجبور به تمدید فراخوان این نمایشگاه نشده اند، ابراز خرسندی کرد.آل مظفر درباره برگزیدگان این نمایشگاه نیز گفت: برگزیدگان روز افتتاح این نمایشگاه معرفی می شوند و جوایزی به آنها اهدا خواهد شد. دبیر نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور همچنین گفت در روز افتتاحیه نمایشگاه به‌روز رسانی نسخه جدید وب‌سایت " بسته‌ها " را همراه با نمایش بهترین آثار و ارتباط با خالقان آنها انجام خواهیم داد و ضمنا در این وب سایت آموزش و پژوهش نیز به‌عنوان یکی از مهمترین دغدغه های این حوزه در بخشی ویژه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
آل مظفر یکی از اتفاقات ویژه این نمایشگاه را ( گرنت ) حمایت مادی و معنوی از یک استعداد جوان برشمرد که قرار است در کنار این نمایشگاه این استعداد انتخاب و معرفی شده و تا برگزاری دومین نمایشگاه بسته بندی، تحت آموزش های لازم در داخل و یا خارج از کشور قرار گیرد تا تبدیل به یک طراح موفق شود و زیر نظر هیئت مشاوران تمامی مراحل مختلف را در یک دوره ی چند ماهه از انتخاب موضوع، پژوهش و تحقیق تا به خط تولید رساندن یک بسته بندی
را به همراه یک سفارش دهنده طی نماید.
سپس امرالله فرهادی عضو گروه مشاوران این نمایشگاه ضمن اشاره به ضرورت توجه به موضوع بسته بندی درکشور گفت: به مقوله بسته بندی محصولات در کشور ما هیچ توجهی نمی شود و در بیشتر موارد بسته بندی های زیبای محصولات داخلی نیز کپی آثار خارجی ست و تولیدکنندگان ما هیچ ارزشی برای طراحی خلاق تولیدات خود و اصالت بخشیدن و ایرانی کردن این طرح ها قائل نیستند. ما قصد داریم با برپایی این نمایشگاه به طراحان گرافیک خودمان بگوییم که شما می توانید آثار خلاقه طراحی کنید و به صاحبان صنایع نیز بگوییم که طراحان جوان ما بهتر از خارجی ها می توانند شرایط تولیدکننده داخلی و محصولاتشان را درک کنند و با شناخت خوب از مخاطب و بازار مصرف داخلی بر اساس یک استراتژی دقیق مارکتینگ مناسب را برای تولیدکننده داخلی طراحی کنند.
او افزود: ترکیه تا چند سال پیش یکی از اصلی ترین منابع الهام تولیدکنندگان ما برای بسته بندی بود به طوری که اکثر تولیدکنندگان لیبل های طراحی شده در ترکیه را می خریدند و دور محصولات خودشان می پیچیدند، حتی بعد از وارد کردن ماشین آلات لازم برای تولید محصولات مورد نظر باز هم طراحی بسته بندی محصولاتشان را به ترکیه می سپردند.

فرهادی با اشاره به بی توجهی طراحان گرافیک به موضوع طراحی بسته بندی یادآور شد: طراحی بسته بندی یکی از پیچیده ترین و کاملترین بخش های طراحی گرافیک است و بهتر است طراحان از آن دوری نکنند. وی توصیه کرد که با توجه به پیشرفت های سریع تکنولوژیک که طراحان نیز دسترسی خوبی به این پیشرفت های جهانی یافته اند، بهتر است از بهترین آثار خارجی نه کپیِ، بلکه الهام بگیرند تا آثار خلاقه خود را در زمینه بسته بندی و متناسب با روحیه و نیازهای خودمان طراحی کنیم. فرهادی تـأکید کرد: براساس آثار رسیده به دبیرخانه می توان امیدوار بود که در آینده چنین ادعایی را در این زمینه داشته باشیم و هم بالنده باشیم. وی در ادامه اصلی ترین پیام این نمایشگاه را ایجاد عرصه ای خوب برای طراحان جوان و خلاق ایرانی دانست که با شناخت درست از فرهنگ و نیاز مردم می توانند با ارائه آثارشان با سفارش دهندگان این آثار از نزدیک آشنا شوند و کار کنند.

سپس بهرام کلهرنیا یکی دیگر از اعضای گروه مشاوران این دوسالانه در ابتدای سخنانش ضمن اشاره به این نکته که باید بدانیم در زمینه طراحی بسته‌بندی در کجای دنیا ایستاده‌ایم، گفت: این پرسش‌ها مطرح می‌شود که بسته‌بندی ما در ارائه محصولات چه نقشی بازی می‌کند و آیا در این زمینه سهم و نگرش ملی داشته‌ایم؟ آیا این بخش از طراحی‌های ما کاراکتر قابل فهم و منطقی دارند؟ شاید لازم است کارشناسانی با تفکرات جدید به این عرصه وارد شوند.

کلهرنیا در سخنانش از برپایی اولین نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور به عنوان یک اتفاق مهم و سرنوشت ساز یاد کرد و درباره اهمیت برپایی این رویداد گفت: ریخت و رخت محصولات ما عقب مانده و تکراری است و هنوز میان طراحان بسته بندی و سفارش دهندگان و تولیدکنندگان ما اختلاف نظر وجود دارد. سفارش دهندگان درباره محصولات خود اطلاعات کافی دارند اما درباره بازار مصرف و مخاطبان خود اطلاعات درست و دقیقی ندارند. این استاد دانشگاه همچنین هشدار داد که نظام آموزشی ما در موضوع آموزش بسته بندی فلج شده است و باید در مقوله آموزش طراحی بسته بندی بیماریابی کنیم.
وی همچنین مدیران کلان اقتصادی را از جمله کسانی یاد کرد که لازم است به موضوع طراحی بسته بندی در کشورمان و ضرورت آموزش آن در دانشگاه ها توجه کنند تا شاهد تحولی در نظام بسته بندی کشور باشیم. کلهرنیا با ابراز تأسف از نبود یا کمبود پژوهش و مطالعات در زمینه طراحی بسته بندی گفت: ما الفبای مقدماتی را در زمینه طراحی بسته بندی می گذرانیم و در این مقوله بسیار تهی دست هستیم. طراحان گرافیک تنها طایفه ای هستند که به سبب شغل و مهارتشان نسبت به این موضوع توجه نشان داده اند و ناچارند با صاحبان تولید و سفارش دهندگان به توافق برسند. او در پایان سخنانش تصریح کرد: چرخه صحیح اقتصادی کشور در گرو تحول در نظام بسته بندی محصولات کشور است و این یک عزم ملی می طلبد که بدون حضور مدیران و رسانه ها ناممکن است.
امرالله فرهادی در تکمیل سخنان کلهرنیا یادآور شد: ما دو خلاء در زمینه بسته بندی کشور داریم یکی از آنها در نظام آموزشی کشور است که دانشجویان این رشته تنها در ترم آخر تحصیل خود دو واحد درس طراحی بسته بندی و تبلیغات را می گذرانند. موضوع دوم نیز بی توجهی تولیدکنندگان به بحث طراحی بسته بندی است که عمدتاً برای طراحی بسته بندی محصولاتشان از روی آثار خارجی کپی می کنند و یا آن که این موضوع مهم را به فردی غیرحرفه ای از میان اقوام خود می سپارند. وی افزود: ما درزمینه طراحی بسته بندی تاکنون هیچ نمایشگاهی نداشته ایم و حتی در میان نمایشگاه هایی که انجمن صنفی طراحان گرافیک برگزار می کند نیز بحث بسته بندی همیشه در یک کنج قرار داشته است.
فرهادی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به آثاری که به این نمایشگاه رسیده است، گفت: در این نمایشگاه آثار بسیار درخشانی را شاهد بودیم به طوری که اکنون به نیابت از همه طراحان گرافیک به تولیدکنندگان کشور مژده می دهم که طراحان ما آماده اند تا در این زمینه با شما همکاری کنند، شما هم دست از کپی بسته بندی محصولات خارجی بردارید تا در یک همکاری خوب به یک نتیجه خوب برسیم.
در خاتمه از پوستر این نمایشگاه اثر مهرزاد دیرین رونمایی شد که طراح در این پوستر به موضوع " میهمانی بسته ها " پرداخته است. پایان این نشست نیز به پرسش و پاسخ با خبرنگاران اختصاص داشت. اولین نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور و نیز دومین مراسم سالانه اهداء جوایز و معرفی آثار برگزیده سال " بسته ها " ۱۷ مهرماه در گالری های بهار و تابستان خانه هنرمندان ایران گشایش می یابد و به مدت ۱۰ روز پذیرای علاقه مندان خواهد بود.









عکسها از لیلا ابراهیمی و الهام احمدی