نمايشگاه کارنامه توليدات ديداري کودکان و نوجوانان


نمايشگاه آثار و اسناد آرشيوي از روند تاريخي توليدات ديداري کودکان و نوجوانان در ايران از سال‌1300 تا 1360 با عنوان «كارنامه ، فرهنگ ديداري كودكان ايران» از 5 خرداد ساعت 18 در موزه هنرهاي معاصر گشايش مي‌يابد و تا 25 مرداد ادامه خواهد داشت.





‌در نشست رسانه‌اي نمايشگاه «كارنامه»‌، احسان آقايي‌ مشاور هنري اين نمايشگاه اظهار كرد: موزه‌ها در دهه‌هاي اخير، رويکرد خود را تغيير داده و بيشتر به فعاليت‌هاي آرشيوي گرايش پيدا كرده‌اند و اين دست نمايشگاه‎ها حتما بايد يک مانيفست‌، مباني نظري و رويكردي مشخص داشته باشند.

آقايي با بيان اينكه همواره آموزش و تربيت کودکان براي همه ما و براي حکومت‎ها اهميت‌ داشته است‌، گفت: نمايشگاه «کارنامه» با رويکردي انتقادي برگزار مي‌شود چرا که آثار به نمايش در آمده در آن نشان خواهد داد، در دوره‌هايي به جاي اين‌که آموزش و تربيت کودکان با تکيه بر هويت ملي و بومي صورت بگيرد، به اشتباه تحت تأثير تفکرات غربي و شرقي (کمونيستي) بوده است و در دوره هايي كه به نظر مي‌رسيد اوج شكوفايي در اين زمينه است‌‌، اشتباهات فاحشي هم رخ داده است و ‌سيستم‌هاي پرورشي کودکان در دوره‌هايي نتوانستند الگويي مبتني بر فرهنگ غني کشورمان ارائه دهند. او ‌در بخش ديگري از سخنانش گفت: مخاطب اين نمايشگاه کودکان نيستند، اما چهار نسل مي‌تواند با آن نوستالژي داشته باشد. اين نمايشگاهي از آثار آرشيوي است كه با بررسي گذشته‌، نگاه به آينده دارد و بستر خوبي براي فعاليت‌هاي آينده در زمينه آموزش و تربيت كودكان و نوجوانان فراهم مي‌آورد.




در ادامه ، علي بختياري يكي از سه نمايشگاه گردان نمايشگاه «كارنامه» گفت:نمايشگاه ما دو رويکرد دارد، نخست آنکه به معرفي و بيان اهميت نمايشگاه ‎هاي آرشيوي مي‏‌پردازد و از سوي ديگر رويکردي انتقادي بر پايه‌هاي تئوريک سال‌هاي 1330 تا 1340 ‌دارد‌. در اين دوره به‌ دليل کودتاي 28 مرداد، سيستم آمريکايي در ايران قدرتمند شد و در ظاهر جذاب و شيرين اين سيستم كه محصولاتي را براي کودکان ارائه مي‌كرد ، هجمه‌ فرهنگي بسيار بزرگ و برنامه‌ريزي‌شده‌اي نهفته بود که ما سعي کرديم اين تجربه‌ تاريخي را در نمايشگاه نشان دهيم. در آن دوره، فرهنگ غربي- آمريكايي از دهه‌ 30 و فرهنگ شرقي - كمونيستي از نيمه‌هاي دهه‌ 40 به‌صورت برنامه‌ريزي‌شده، فرهنگ ديداري و عمومي کودکان و نوجوانان را تحت تأثير قرار داد.در خط سيراين نمايشگاه سعي کرده ايم به ترتيب دهه‌هاي مختلف را بررسي کرديم. در انتهاي نمايشگاه نيز پيروزي انقلاب اسلامي و وقوع جنگ تحميلي به نمايش در آمده و نمايشگاهي از عکس‌هاي مستند عکاسان آن دوره از جمله مريم زندي، رعنا جوادي‌ ، بهمن جلالي، سيف‌الله صمديان و جاسم غضبان‌پور در معرض ديد علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.

بختياري خبر داد: در اين نمايشگاه بيش از 2000 قطعه اثر شامل مجله، کتاب، تصويرسازي، پوستر، فيلم، انيميشن و گستره وسيعي از محصولاتي که کارکرد آموزشي و تفريحي براي کودکان دارند، به‌نمايش گذاشته مي‌شود . بختياري همچنين به بخش «تماشاخانه» نمايشگاه «كارنامه» اشاره کرد و گفت: به مدت 7 شب در 9 نوبت نمايش فيلم‌ها و انيميشن هايي را خواهيم داشت که درسال‌هاي گذشته براي کودکان يا درباره کودکان ساخته شده‌اند و بيشتر اين فيلم‌ها يا ديده نشده يا بسيار کم ديده شده‌اند. در اين بخش ،هنرمندان و علاقه‌مندان به سينما اين فرصت را دارند که نسخه 35 ميلي‌متري اين فيلم‌ها را ببينند. «آزادي آمريکايي» ساخته پرويز کلانتري در سال 58، «راه حل 1» ساخته عباس کيارستمي، «يک قطره خون، يک قطره نفت» ساخته فرشيد مثقالي و «موش و گربه» از نخستين انيميشن‌هاي ايراني ساخته اسفنديار احمديه در سال 1339 از جمله فيلم‌هايي است که به‌نمايش درخواهد آمد. بختياري در پايان سخنانش، ‌اظهار كرد كه در بخش تصويرگري اين نمايشگاه، آثار هنرمندان شاخصي مانند علي اكبر صادقي‌، فرشيد مثقالي‌، اسفنديار احمديه‌، جعفر تجارتچي‌، صادق صندوقي ، مرتضي مميز و قباد شيوا‌ به تماشا در مي آيد .

در ادامه، ياشار صميمي مفخم ، ديگرنمايشگاه گردان نمايشگاه گفت: جمع‌آوري اين مجموعه حدود 10 سال طول کشيد و دو سال هم جمع‌بندي آن زمان برد. براي اين نمايشگاه 3000 نسخه سند بررسي شد که چکيده‌اي از آن‌ها در نمايشگاه براي عموم مردم به نمايش گذاشته مي‌‎شود. اين نخستين نمايشگاه آرشيوي در ايران است که در آن اسنادي مانند روزنامه، بريده جرايد، عکس‌هاي خانوادگي، کارنامه‎هاي درسي و همه چيزهايي که در خانه مردم يافت مي‏‌شود به نمايش در‌مي‌آيد.


تماشاخانه کارنامه
۹ سئانس نمایش فیلم های کودک محور ۶ تا ۱۲ خرداد ماه ۱۳۹۵، از ساعت ۱۸:۰۰