دومین نشست خبری سومین مراسم سالانه " بسته ها " برگزار شد



روز گذشته سه شنبه ششم مهرماه دومین نشست خبری مراسم اهداء جوایز برترین آثار بسته بندی کشور با نام " بسته ها " در سالن امیر خانی خانه ی هنرمندان برگزار شد. در نشست خبری قبلی که ماه گذشته با محوریت موضوع نقش پژوهش و آموزش در بسته بندی کشور برگزار شده بود اساتید دانشگاه و مدرسین پیشکسوت درباره ی این موضوع به گفتگو پرداختند و رویداد " بسته ها " همانطور که سال قبل قول داده بود استعداد برتر و جوان خود را در جمع خبر نگاران معرفی کرد.

این نشست خبری با حضور ایمان آل مظفر دبیر رویداد و موسس سالانه و دوسالانه " بسته ها " و اساتید پیشکسوت طراحی گرافیک و بازاریابی ، امراله فرهادی، مجید عباسی و علیرضا مصطفی زاده ابراهیمی به عنوان اعضای شورای علمی تخصصی بسته ها و مهرداد ذوالنور مدیر رسانه و ارتباطات این رویداد با محوریت نقش دیزاین و تاثیر گزاری طراحی گرافیک در تولید یک بسته بندی برگزار شد.
آل مظفر به آینده امیدواریم
در ابتدای جلسه ایمان آل مظفر با تشکر از حاضرین گفت که نیازی نمیبیند که تاکید کند که چقدر به پیگیری اهداف کلان و عملکرد به وعده های داده شده دراین رویداد مصمم هستیم چون همه چیز قابل مشاهده و پیگیریست و بسیار خوشحال است که اعلام کند که در آثار رسیده به دبیرخانه این نمایشگاه چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی رشد زیادی در آثاردیده میشود. امسال 412 اثر از 150 طراح به دست ما رسیده که نسبت به سال قبل تعداد آثار رسیده دو برابر شده است که این جای امیدواری فراوانی دارد و نشان از تاثیر مثبت بسته ها در بین طراحان گرافیک دارد.
آل مظفر همچنین اشاره کرد که ما سال گذشته تلاش کردیم که به دلیل اهمیت بحث آموزش و پژوهش کتابی را که جزو کتابهای مرجع بسته بندی است با نام " بسته بندی چیست " را ترجمه کنیم که بخش هایی به آن اضافه - تالیف و بومی سازی و ویراستاری شده و همکنون در مرحله ی ویراستاری ادبیست که امیدواریم به زودی بتوانیم آنرا چاپ و روانه ی بازار بکنیم.



همچنین کتاب دیگری را نیز در دست ترجمه داریم تا بلکه بتوانیم بخش کوچکی از خلاء های آموزشی در این حوزه را به سهم خودمان جبران کنیم. آل مظفر همچنین اضافه کرد که ما یک دوره ی جامع آموزش بسته بندی را با همکاری مدرسه ی ویژه برنامه ریزی کرده ایم که شورای طرح و برنامه ریزی آن هم به جز استاد گرامی آقای جناب، همه در این جلسه حضور دارند و امیدواریم که این دوره را بتوانیم از اواخر پائیزبرگزار کنیم تا بلکه به صورت کامل - اختصاصی و مفصل به مقوله ی آموزش در مبحث بسته بندی پرداخته شود.
امرالله فرهادی: مشابه دیوانگی و عشق صمدیان به تصویر سال را در بسته ها و رفتار آل مظفر میتوان دید
در ادامه، امرالله فرهادی از طراحان پیشکسوت بسته بندی و عضو شورای علمی تخصصی بسته ها صحبت های خود را اینطور آغاز کرد که؛ حتما میدانید که وب سایت " بسته ها " یک سایت مستقل است که توسط ایمان آل مظفر بنیان گذاری شده و امروز به سومین مراسم سالانه ی آن نزدیک میشویم . شما به عنوان بخش مهمی ا ز جامعه ی خبر و رسانه ، مطلع هستید که تعداد زیادی جشنواره و مسابقه و رویداد های مختلف به صورت غالبا دولتی و با هزینه های بسیار بالا همه ساله برگزار میشود. اما به نظر میرسد تاثیر رویدادهای مستقل و شخصی بسیار بسیار بیشتر از آنهاست و افراد خلاق و جوان را درگیر میکند.



دو سه سال پیش من درباره ی کاری که سیف الله صمدیان با جشن تصویر سال میکند گفتم که به اینطور افراد فقط میتوان گفت " دیوانه " چون با عشق و علاقه یک تنه به اندازه ی یک وزارتخانه کار میکنند و تاثیر عمیق میگذارند. به نظرم ایمان آل مظفر در این رویداد " بسته ها " دارد به همچین سمتی میرود و با عشق و علاقه یک تنه و با چند نفر دوست و همکار دارد کاری بزرگ میکند. شما ببینید در عرصه ی مطبوعات اینهمه نشریه و مجله ی مرتبط با موضوع بسته بندی داریم . چرا هیچکدام از آنها نمیآید کاری برای بهبود کیفیت وضع بسته بندی کشور بکنند ؟ ما امیدواریم که چنین جریانات سالم و مستقلی که وجه آموزشی آنها هم بسیار پر رنگ است بیشتر شود.
مجید عباسی: دیزاین یک راه حل است !
پس از آن مجید عباسی با تشکر از دعوت او در این نشست گفت: جذابیت این رویداد در این است که بخش مهمی از کار طراحان گرافیک را در بخش بسته بندی و برندیگ جمع بندی و ارزیابی میکند و در آن دو نکته ی مهم دیده میشود. یکی اینکه این رویداد بسیار در بخش کسب و کار و اتصال سفارش دهندگان و بازار موثر است و دیگر اینکه توجه دانشجویان و طراحان جوان را به این بخش جلب میکند. طراحی و دیزاین به معنی کلی یک فرایند است که بین سفارش دهنده و طراح اتفاق می افتد. من معتقدم که دیزاین یک هنر نیست. بلکه دیزاین راه حل مسئله ایست که طراح در اختیار سفارش دهنده قرار میدهد. قاعدتا بهترین راه حل بهترین نتایج را به دنبال دارد و همین نتایج است که در نمایشگاههایی مانند " بسته ها " انتخاب میشوند و به عنوان بهترین های بسته بندی سال کشور معرفی میشوند. من امیدوارم این روند سالها ادامه داشته باشد و تاثیرات مثبت آنها را در آینده مشاهده کنیم.

همچنین در ادامه عباسی یاداوری کرد که دیزاین در بسته بندی اهمیت فراوان دارد چون اولین تماس تک تک مصرف کنندگان با یک محصول است ! و مهمترین ویترینیست که میتواند برای یک کالا وجود داشته باشد. و کار طراح گرافیک اهمیت فراوانی دارد. یک طراحی گرافیک مناسب باید کارکرد مناسب با آن محصول را داشته باشد. بسته بندی خوب همچنین اطلاعات ضروری محصول را باید معرفی کند و نهایتا یک طراحی خوب باید بتواند در بازار و در کنار سایر رقبا خود را نمایش دهد.

علیرضا مصطفی زاده: بسته بندی میتواند در فرهنگ دیداری جامعه نقشی مهم داشته باشد
در انتها علیرضا مصطفی زاده از طراحان مطرح، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این جمع گفت که از سالهای گذشته همه میدانیم که ارتباط منسجمی میان آموزش های دانشگاهی و آنچه در حیطه ی بسته بندی در بازار کار انجام میشود وجود نداشته و همیشه این دغدغه ی ما بوده که بتوانیم این دو رویکرد را بهم نزدیک کنیم و مبحث آموزش و به موازات آن مبحث کار حرفه ای در زمینه ی بسته بندی به شکل خوب و مفیدی بهم متصل و مکمل یکدیگر شوند. حرکت هایی هم جسته و گریخته در این سالها انجام شده اما واقعیت این است که این رویداد به دلایل مختلف باعث تاثیر گذاری بیشتری شده و چه کسی میتواند منکر شود که دیزاین در یک بسته بندی میتواند به شدت حتی در فرهنگ دیداری جامعه تاثیر داشته باشد. او همچنین اشاره کرد که من فکر میکنم یکی از جنبه های مهم این رویداد اتصال جنبه ی آموزش و بخش کار حرفه ایست و میتواند مکمل خلاء های موجود باشد و دانشجویان و علاقمندان آموخته های دانشگاهی خود را کامل کنند، طراحی کنند، دیده شوند، رشد کنند تا موضوع دیزاین در بسته بندی بتواند به عنوان موضوع مهمی در اقتصاد کشور رو به جلو حرکت کند. در ادامه ی صحبتهای مصطفی زاده و حاضرین به پرسش و پاشخ پرداختند که سوالهای دقیق و ظریف خبرنگاران و حاضرین در جلسه نشان از اهمیت و جذابیت مباحث مطرح شده در حیطه طراحی بسته بندی داشت. ضمنا از پوستر این رویداد که توسط طراح و استعداد جوان ِ بسته ها " علی قریشی " طراحی شده بود نیز رونمایی گردید. مراسم معرفی برندگان و اهداء جوایز برگزیدگان سومین سال رویداد بسته ها روز جمعه 30 مهرماه در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.