مراسم نکوداشت یاد استاد مرتضی ممیز


مراسم سالگرد رفتن مرتضی ممیز، امسال نیز مانند ده سال گذشته به همت موسسه‌ی فرهنگی هنری ممیز و دوستداران ایشان در روز جمعه پنجم آذر از ساعت 18 تا 20 در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار می‌شود.
در گالری مرتضی ممیزِ خانه‌ی هنرمندان طرح‌های اولیه‌ی برخی از نشانه‌های او نمایش داده خواهد شد
امسال مِلک ایمبودن طراح گرافیک و عکاس از سوییس مهمان مراسم خواهد بود. او در این مراسم به نمایش آثار خود و سخنرانی خواهد پرداخت. گالری‌های زمستان و پاییز محل نمایش پوسترهای ایمبودن و گالری میرمیران محل نمایش گزیده‌ای از آثار شاگردان ایمبودن خواهد بود.
مِلک ایمبودِن در سال 1956 در شهر استنز در کشور سوییس به دنیا آمد. در سال 1972 در رشته ی طراحی داخلی تحصیل کرد و بعد از پایان تحصیلاتش تا سال 1984 در این رشته مشغول به کار بود. در همین دوره به طراحی و فن چاپ علاقمند شد. در سال 1984 به تحصیل در رشتهی طراحی گرافیک در مدرسه ی هنر لوتسرن مشغول شد. در طول تحصیل پنج سال هاش، همزمان در دفاتر طراحی در ایتالیا و سوییس کارمیکرد . بعد از پایان تحصیلاتش در سال 1989برای دو سال به عنوان دستیار کارگردان هنری در زوریخ کار کرد.
در سال 1991 سفرهای زیادی به آمریکای جنوبی داشت و عکس های سیاه وسفید بسیاری گرفت، که بسیاری از آنها در حال حاضر در نمایشگاههای گوناگون مانند کتابخانه ی ملی پاریس هستند. ایمبودن از سال 1992 به عنوان طراح گرافیک و عکاس مستقل در سوییس و خارج از آن فعالیت کرده است. پوستر های او که اغلب در حوزهی فرهنگ هستند در جشنوارههای ملی و بینالمللی زیادی تقدیر شدهاند. او از سال 1998 عضو انجمن بین المللی طراحان گرافیک (AGI) است و به عنوان رییس AGI سوییس از سال 2006 فعالیت میکند.
اکنون عکاسی بخش جدانشدنی از زندگی ایمبودن است. پروژه های عکاسی او بارها در نمایشگاههای بین المللی نمایشداده شدهاند.
مِلک ایمبودِن در هر دو رشته ی طراحی گرافیک و عکاسی در دانشگاه های گوناگون مانند برن، لوتسرن و زوریخ تدریس تدریس میکند. او همچنین برای سخنرانی به پکن، تایپه، مسکو، نیویورک، پاریس، برنو، کراکوف، و تهران دعوت شده است. علاوه بر این، او به عنوان استاد مهمان در رشتههای عکاسی و طراحی گرافیک برای مدت زیادی در کارلسروهه تدریس کرده و از سال 2004 تا 2007 نیز استاد مهمان در رشته ی عکاسی و طراحی گرافیک در دانشگاه هنر برلین بوده است. او اکنون در شهر بوخس در مرکز سوییس زندگی و کار میکند.