"درستایش زندگی" نکوداشت عباس کیارستمی برگزار شد
مراسم نکوداشت عباس کیارستمی با عنوان " در ستایش زندگی " همزمان با سالروز تولد هنرمند به همت «مدرسه ی ویژه» و با حمایت «انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران» عصر روز پنجشنبه اول تیرماه 1396 در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.



در ابتدای مراسم مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان در این مراسم گفت: ای کاش کیارستمی امروز بود و تولدش را به خودش تبریک می گفتیم. کیارستمی انسان و هنرمند بزرگی بود که با فعالیت های متعدد هنری اش نام و آوازه ایران را در عرصه بین المللی بر سر زبان انداخت.
رجبی معمار ادامه داد: کیارستمی هنرمند چند وجهی و جهانی بود که با تفکر یکه و منحصر به فردش تاثیر بسزایی بر زمانه ی خودش گذاشت و در این یکساله که در میان ما نبود، بدون اغراق بر تک تک ما سخت گذشت.



ابراهیم حقیقی (رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک) با بیان این مطلب که عباس کیارستمی عضو افتخاری انجمن طراحان گرافیک بود، گفت: ششم اسفند ۱۳۹۴ به همراه جمعی از دوستان از جمله لیلی گلستان مهمان خانه دوستی بودیم و فردای این روز قرار بود عباس کیارستمی برای انجام پاره ای از آزمایش ها راهی بیمارستان شود. کیارستمی در این مهمانی مرد بلند قامتی که هیچ یک از ما نمی شناختیم را با خود همراه کرده بود. وقتی مرد به بالکن رفت از کیارستمی درباره او پرسیدیم و او گفت دوستی نویافته ای است که ۱۰ روز پیش پسرش را از دست داده و چون اندوهگین بود او را با خود امشب همراه کردم تا شاید بخشی از اندوهش کاسته شود.



حضور این دوست، موجب شد که با کیارستمی و سایر دوستان درباره مرگ صحبت کنیم و از تلخی از دست دادن هایمان بگوییم پس از آن با کیارستمی درباره تولد ۷۷ سالگی و ۸۸ سالگی اش حرف زدم و اینکه چقدر هم نشینی این دو عدد در کنار هم می تواند زیبا باشد و او با روحیه طنزش گفت: ۸۸ سالگی البته مثل آرم گروهبان ها است.
حقیقی با اشاره به آخرین دیدارش با کیارستمی گفت: وقتی کیارستمی بیماری اش شدت گرفت من و خسروی و فرهادی در سفر بودیم و سفر برما زهر شد وقتی برگشتیم بارها به دیدارش رفتم و در این دیدارها تنها به سلامی و علیکی خلاصه می شد و بعد هم خبر شوک آور رفتنش را بهمن پور به من داد.



این گرافیست ادامه داد: کیارستمی هنرمند منحصربه فردی بود و به شاگردانش زندگی کردن و فیلم ساختن را آموزش داد. هنرجویان او امروز هر یک راه خودشان را پیدا کرده اند و فیلم هایی می سازند که نگاه تصنعی در آن به چشم نمی خورد.
او در ادامه با اشاره به پوستری که کیارستمی برای فیلم لباسی برای عروسی ساخته بود، گفت: این پوستر را کیارستمی برخلاف تمام آموزه هایی که در رشته گرافیک آموزش می دهند خلق کرد و تمام اطلاعاتی که در این پوستر قرار بود به مخاطب بدهد روی برچسبی که پشت یقه لباس حک شده بود درج کرد که این رویکرد او برای من بسیار آموزنده بود. از او بسیار آموختم و سعی کردم که آن چه آموخته ام به دیگران نیز یاد بدهم.



او در ادامه صحبت هایش ضمن تعریف خاطره هایی از پوسترهایی که برای آثار سینمایی کیارستمی خلق کرده بود بخش هایی از متن هایی که کیارستمی نوشته بود را برای حاضران خواند و در بخش پایانی سخنانش صدای کیارستمی را در گفت و گوئی که برای نکوداشت 70 سالگی اش توسط مدرسه ی ویژه در سال 1389 برگزار شده بود، برای حاضران پخش کرد.

لازم به ذکر است که پیش از سخنرانی حقیقی، 10 فیلم یک دقیقه ای، منتخبی از بیش از صد فیلم یک دقیقه ای ساخته ی شاگردان کیارستمی در کلاس ‏های فیلمسازی او در «موسسه‏ی کارنامه» که به کوشش نگار اسکندرفر فراهم آمده بود و هم‏چنین فیلم 9 دقیقه ای از چگونگی طراحی و فراهم شدن مقدمات کار برای ساخت تیتراژ فیلم «به همین سادگی» به کارگردانی رضا میرکریمی که عباس کیارستمی در استودیو آرش صادقی با او همکاری کرده است به نمایش گذاشته شد. پخش فیلم 42 دقیقه ای شامل قسمت های مختلفی از آثار سینمایی کیارستمی به انتخاب امیر اثباتی، به همراه بخش‏ها‏یی از گفت و گوی امیر اثباتی و محمودرضا بهمن پور با عباس کیارستمی در عصر جمعه 31 خرداد 1392 در مدرسه ی ویژه با عنوان «یک روز ویژه از نزدیک با عباس کیارستمی»، با طراحی و تدوین امیر اثباتی و مهدی دوائی بخش دیگری از برنامه های این مراسم نکوداشت بود.



امراله فرهادی (بنیانگذار و مدیر مدرسه ی ویژه) که این مراسم, نمایشگاه و نشر کتاب با کوشش و مدیریت او به انجام رسیده بود، سخنران بخش پایانی بود
او گفت ؛ من هیچ وقت شاگرد مستقیم کلاس آقای کیارستمی نبودم اما در ۱۷ سال گذشته به واسطه شانسی که در همسایگی با ایشان داشتم از او بسیار آموختم و با تمام وجود قدردان او هستم که همواره لطف و توجه اش را از مدرسه ی ویژه دریغ نمی کرد.

او درباره ی این برنامه که برای نکوداشت کیارستمی برنامه ریزی کرده، گفت: در این برنامه سعی کردیم از بضاعت خودمان استفاده کنیم و برای حفظ حرمت جایگاه آقای کیارستمی حامی مالی نداشته باشیم. این نمایشگاه و نکوداشت به همت دوستداران صادق او برپا شده و به نوعی قدردانی شاگردان کیارستمی از اوست. در این نمایشگاه توانسته ایم حدود ۳۰ درصد آثار گرافیک کیارستمی را برای اولین بار گردآوری کنیم و به نمایش بگذاریم. امیدوارم در سال های آتی بخش اعظم آثار او را به ویژه در بخش تبلیغات گردآوری و در معرض دید مخاطبان بگذاریم و کتاب ایشان را کامل تر کنیم.
فرهادی در ادامه صحبت هایش از تمامی کسانی که در جمع آوری و فراهم نمودن اسناد و امکانات برگزاری این نکوداشت مدرسه ی ویژه را یاری کرده اند صمیمانه سپاسگزاری کرده و از هیربد لطفیان ( مدیر هنری ) ، معراج قنبری ( پژوهشگر و گردآورنده ) ، نسترن کچچیان ( مجری برنامه ) ، امیر اثباتی و مهدی دوائی ( طراح و تدوینگر فیلم ) ، آرش صادقی، علی بوستان، نگار اسکندرفر، علی بختیاری، آریا کسایی، مجید عباسی، مسعود نجات، همکاران مدرسه ی ویژه و انتشارات ویژه نگار، محمد هوشنگ نژاد ( مدیر موسسه مشاور طراح مدیا ) محمود پیشعلی ( مدیر موسسه چاپ فرارنگ آریا ) قدردانی کرد.



علی اکبر صادقی به عنوان قدیمی ترین دوست کیارستمی برای ذکر خاطره هایی توسط فرهادی دعوت شد و گفت: من با کیارستمی از سال ۱۳۳۸ در مدرسه آشنا شدم و این دوستی و آشنایی تا آخرین لحظه حیات او ادامه داشت و پس از دبیرستان نیز با فاصله یک سال کیارستمی هم دانشگاهی من در دانشگاه شد و بعدها در آتلیه هفت همکار من شد.
او افزود: یک بار کیارستمی یک مینیاتور کشیده بود و آن را نزد من آورد و گفت برای کشیدنش خیلی زحمت کشیده ام اما کشیدن صورتش برای من دشوار است لطفا شما صورت آن را برای من بکشید من به او گفتم ؛ برو آن قدر تمرین کن تا خودت درست بتوانی آن را بکشی و کیارستمی با ناراحتی از پیشم رفت ؛ بعدها به من گفت این از معدود دفعاتی بود که جواب نه از تو شنیدم.



صادقی در پایان سخنانش گفت: عباس کیارستمی عزیزترین دوستم بود و تا پایان زندگی ام بهترین دوستم و عموی فرزندانم باقی ماند و در تمام مدت هیچگاه کدورتی میان ما شکل نگرفت و همیشه با هم با خنده و مهربانی روبرو می شدیم.



فرهادی در پایان صحبتهایش ضمن قدردانی فراوان از محمودرضا بهمن پور دعوت کرد.
بهمن پور نیز در سخنان بسیار کوتاه، خاطره ی طنزی از عباس کیارستمی تعریف کرد و سپس گفت: بهمن کیارستمی در تمام یک سال و نیم گذشته با مردانگی از هیچ کاری برای پدرش فرو نگذاشت و کتاب «در ستایش زندگی» هدیه کوچکی است که از جانب انتشارات ویژه نگار و نشر نظر برای قدردانی به بهمن کیارستمی تقدیم می کنیم.



در این مراسم کتاب «در ستایش زندگی» که شامل گفت‌وگوی امیر اثباتی و محمودرضا بهمن‌پور با عباس کیارستمی و آثار گرافیک این هنرمند برجسته، که به کوشش امراله فرهادی و توسط انتشارات «ویژه‌نگار» با همکاری انتشارات «نظر» منتشر شده است، رونمایی شد و نسخه ای از این کتاب به بهمن کیارستمی تقدیم شد.



پس از پایان مراسم نکوداشت، نمایشگاه آثار طراحی گرافیک عباس کیارستمی در گالری ممیز - خانه هنرمندان ایران افتتاح شد، که تا ۱۴ تیر میزبان علاقه مندان است.